KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, februari 24, 2012

Sjöfarten siktar på Nordostpassagen

Nordostpassagen, eller Northern Sea Route, sjövägen till Asien som går norr om Norge, Ryssland och genom Berings sund blir allt intressantare. Klimatet blir varmare och isen i området allt tunnare. 2011 var ett rekordår. Farleden var öppen i hela 141 dagar. I augusti var det öppet vatten nästan hela vägen. Mellan slutet av juli och slutet av november förra året seglade 34 fartyg den här vägen till Asien.

Passage kräver tillstånd från ryska myndigheter och assistans från isbrytarflottan men man tjänar en till två veckor i tid jämfört med att ta de vanliga rutterna genom Suez- eller Panamakanalen.

Redan 2009 gick två tyska lastbåtar den här vägen till Asien.

Sevmorput'
Jämförelse mellan rutterna genom Nordostpassage (röd) och Suezkanalen.

Bilder från Nordostpassagen >>
Tankern Vladimir Tikhonov gör lyckad seglats genom Nordostpassagen >>
International Northern Sea Route Programme >>

4 kommentarer:

Benny Pettersson sa...

Tänkte först att det var stenansiktet som var Sovjets hockeytränare under 80 och 90 talet, men kom på att det var ju Victor Tichonov!!

Kapten Haddock sa...

Miss Ida vore väl en lämplig båt för farvattnen där på klotets topp. Bra isklass å maskinstyrka. Du hinner med tre resor västeuropa-Kina under en säsong.

Anonym sa...

Ha,ha Misida på traden nordostpassagen tillåt mig småle, så fort nätet "laggar" lite så kan det bli myteri.

Eriksson

Benny Pettersson sa...

Jag far gärna!! Allt som kan bryta vardagen är välkommet! Dessvärre är det nog som Eriksson sa vad gäller besättningen. Dom kommer att skena på´akterdäck med Iphonarna tejpade på träpinnar för att få hörbarhet!!