KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, mars 21, 2012

Blir styrmännen mindre trötta av BNWAS?

Det är tufft att vara sjöman. Kort tid i hamn, tätt mellan hamnarna och så små besättningar som regelverket tillåter gör att sjöfararna får för lite sömn.

Ibland somnar styrmännen på vakt och då kan det gå så här:

alvastar05

Nu ska man införa Bridge Navigational Watch Alarm System, BNWAS,  på båtarna. Den ser ut så här:

bnwas

Var tionde minut går ett larm som navigatören ska kvittera. Om han inte gör det går larmet vidare till skepparens hytt, sedan till de andra styrmännens hytter och slutligen över hela fartyget.

Det här är inte skoj. Det finn redan en tidsplan när det här ska vara infört på båtarna…

Jag förstår ju att det är svårt att somna med en sån här satanisk manick på bryggan men mindre trött blir han ju inte, styrmannen.  Stackars jävlar.

Tur att man bara behöver sitta i datorfåtöljen och tycka…

Vad tycker ni som kör båt?

Bilderna har jag knyckt från gCaptain >>

http://gcaptain.com/bnwas-bridge-navigational-watch-alarm/?25555

5 kommentarer:

Benny Pettersson sa...

Som du ser till vänster så finns det ett off-mode...

Men dödmans alarm som det kallades förr fyller en funktion när styrman är ensam på vakt tex dagtid och ifall denne drabbas av något plötsligt sjukdomsfall.

Med tre styrmän ombord så får alla tillräcklig vila men det är ju långt ifrån alla som har det.

Fartyget på bilden förresten så var det en ålänning som for dit som skeppare och "redde upp" efter olyckan.

Kapten Haddock sa...

Jo, den långe sjökaptenen blev jag lite bekant med på Tanker Safety-kurserna på Ål sjöfartsläroverk och jag träffade honom på ett varuhus i Jomala, tror jag det var, dagen innan han skulle åka till Alva Star efter att hon hade kört i berget på Zakynthos. Emellertid gör den besvärande namndyslexi jag lider av att jag glömt hans namn. Känner du honom? Vad heter han?

Har ni ett sånt där död mans alarm på Miss Ida?

BP sa...

Jo jag känner honom och han heter Arvo Kovanen.

Jo vi har en lite enklare modell som är godkänt som BWNAS.

Fru Venus sa...

Dom är mycket för att köra i grekiska berg...

Anonym sa...

Styrman blir mindre trött för att han kan blunda i ca 10-12 min, kvittera, och sova lite till... behöver inte vara rädd att somna helt.