KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, mars 27, 2012

— Du röker väl, du som är sjöman?

Så frågade den gode, kristne missionären och själavårdaren som var med på en resa till Estland en gång. Han hade inte sett mig röka fastän vi hade varit tillsammans ett helt dygn och då kunde han inte låta bli att fråga. Han hade nog gärna frågat om jag super också men det täcktes han väl inte.

Jag visade honom snusdosan.

Fast undertecknad periodvis visserligen har bidragit till att sprida uppfattningen om att sjömän röker och super så är nog graden av missbruk till sjöss idag inte större än hos den landfasta befolkningen.

Detta kom till mig när jag läste Sjöfartstidningens ledare om fördomar om sjöfarten som uppstår på grund av okunniga mediers rapportering. Läs den >>



Alkoholen dödar. Så gör också övergången till sommartid, läser jag.

Det är väl bara att tro på forskarna. Men under min tid till sjöss har jag inte sett en enda arbetskamrat avlida fast vi på oceanöverfarter i ostlig riktning ställde fram klockorna tjugo minuter varje dygn eller en timme vart tredje dygn.

Och hur pallar flygbesättningarnas hjärtan? Och astronauternas?

1 kommentar:

Pettas sa...

När det kommer till kritan så är det livsfarligt att leva
oberoende om man är till sjöss eller på landbacken. Summan av lasterna är konstant som det heter. Fördomar och spekulationer brukar aldrig bidra till någon som helst glädje, sjömännen har ofta fått bära hundhuvudet för mycket som inte alls stämmer.