KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, mars 02, 2012

Fiskebåtar i natten

Pulluvila, Neyyattinkara, Thiruvananthapuram, jag hänger över sjökortet och studerar de indiska ortnamnen och undrar hur folk lever där inne på stranden.

Det är tropisk natt. Bägge styrhyttsdörrarna står öppna mot det varma, fuktiga mörkret. Utkiken vankar av och an på bryggvingen. Med 17 knops fart forsar vi fram norrut längs indiska kusten.

Utifrån bryggvingen hör jag utkiken ropa: “Light ahead, sir!”

Jag tittar föröver och ser ett svagt ljus. Avståndet är omöjligt att avgöra. Plötsligt syns ännu ett flämtande ljus bredvid det första, och så ett till, och ett till. Några minuter senare glittrar det av ljus som från en större by framför oss. Jag går till autopiloten och börjar gira babord, ut från kusten.

Tjugo minuter senare har vi gått runt fiskeflottan som låg här i mörker och tände sina ljus när dom såg ett fartyg närma sig.

Syntes dom inte i radarn? frågar någon. Nej, radarn var inte igång. Det var inte kutym att köra radar i öppen sjö med klar sikt på den här tiden (början på 1970-talet.)

Sådana här händelser var vanliga längs Indiens, Sri Lankas och Indonesiens kuster. Jag har varit med om att köra genom fiskeflottor där man hörde fiskarna gorma och skrika längs utsidan när man sökte sig väg genom myllret av fiskebåtar. Ibland bestod farkosterna av några ihopsurrade timmerstockar med en petroleumlykta på en käpp som enda belysning.

Detta skrivs som ett tillägg till inlägget Smitningsolycka till sjöss som jag skrev i morse.

File:Kumarakam fishing.jpg

1 kommentar:

Smuk Som Et Stjerneskud sa...

Shit, vilken cool historia... Navigerade själv genom fiskestimmen i Asien i somras, dock med radar. Inte för att den hjälpte så mycket, den var helt prickig... Var bara spana efter en ficka bland båtarna och hoppas på det bästa!