KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, mars 04, 2012

I Fiddler’s Green står skepparen i byssan och blandar grogg åt manskapet

När sjömannen dör går han till sjömansparadiset Fiddler’s Green som kanske är en ö, kanske en lummig vik på Terra Incognita, eller ett ställe som ligger “nio mil bortom platsen där Hans Majestät Satan bor.” Det kan också tänkas att den döende sjömannen måste ta en åra på axeln och vandra inåt land så länge tills någon frågar “vad är det du bär på?” innan han har hittat sitt Fiddler’s Green.

Ingen vet, för stället finns inte utsatt på sjökortet. Det man vet är att platsen har drag från de populäraste hamnarnas gladaste kvarter. Galanta damer välkomnar sjömannnen att dansa under prunkande träd vars frukter består av färdigt buteljerad nektar som inte är alkoholfri. Fiolspelet tystnar aldrig. I lagunen som är full av lekande delfiner blåser aldrig storm.

En del säger att man måste ha varit sjöman i femtio år för att få tillträde till platsen och då förstår man ju varför den håller på att falla i glömska för i våra dagar blir ju även den mest garvade sjöman pensionär efter bara trettio års tjänstgöring. Andra säger att man måste vara irländsk fiskare eller soldat för att komma in och då är det ju kört för dom flesta.

Nå, i varje fall så är den här myten fascinerande. Mina trognaste läsare minns att bloggen har nämnt Fiddler’s Green flera gånger genom åren och senast i morse under inlägget Windjammers kommer igen.

Och den 13 februari 2009 skrev jag så här >>

Nu har jag även gjort svensk text till sången om Fiddler’s Green. Min text återspeglar den engelska så långt det nu är möjligt. Refrängen var svår. Här avviker innebörden en del från originalet. Och i vers tre i den engelska texten är skepparen under däck och brygger te åt besättningen men jag tycker sjömännen ska ha grogg. Och det ska ju rimma också!

Fiddler’s Green

Jag vandrade nere i hamnen en dag.
Jag språkade med ett gäng sjömän ett tag.
Jag hörde en gammal man sjunga en sång:
Hör upp, boys! Min tid här ombord blir ej lång.

Jag behöver ej sjöställ och stövlar,
ej heller befäl och kapten.
Jag tror jag kan ändå
skota mitt segel så
att jag kan ankra i Fiddler's Green.

Har hört Fiddler's Green är ett ställe som har
en kojplats för sjömän om fan dem ej tar.
Lagunen är full av delfiner i språng
och brisen i palmerna susar en sång.

Jag behöver ej sjöställ...

Där blåser ej stormar och himlen är blå.
Det finns inga grynnor att grundstöta på.
Du kan ligga på rygg i din himmelska säng
medan skepparn i byssan gör grogg åt sitt gäng.

Jag behöver ej sjöställ...

Där ligger du tryggt i en välskyddad hamn.
På krogen finns flickor med bjudande famn.
Ölet görs mustigt av gyllene säd.
Rommen är gratis och tappas från träd

Jag behöver ej sjöställ...

Här behövs inga änglar med harpa och låt.
Bara ge mig en bris och en seglande båt.
Det enda jag önskar om resan blir lång
är att ta med mitt dragspel och spela en sång.

Jag behöver ej sjöställ...

Och så här låter sången i original >>
(Det finns många varianter av sången på youtube. Jag ha valt en enkel där man hör texten bra.)



Bild från: http://myfarytale.blogspot.com/2012/02/natural.html


5 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en mycket fin plats Haddock, tror du de har Ale där?

Mässkalle

Kapten Haddock sa...

... ölet görs mustigt av gyllene säd... står det i sången. Jag är säker på att det är Ale som menas...

Benny Pettersson sa...

Och vem blandar grogg åt skepparn då? Redaren kanske!!??

Anonym sa...

Ja, hus e det på GS blandar M.... nåt åt BP?

Nosskire

Kapten Haddock sa...

Han får väl smygsupa i byssan å blanda själv, skepparn...