KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, mars 07, 2012

iPad erövrar flyget

Ny Teknik skriver:

“… Tidigare har flera kommersiella flygbolag börjat ersätta pappersdokumenten med pekplattor. Exempelvis ska United Airlines förse sina 11 000 piloter med var sin iPad.

De ersätter en pappersbunt som ofta består av 12 000 blad och väger 17 kg.

En viktbesparing som sänker bränsleförbrukningen med 1,2 miljoner liter per år.

Vid sidan av detta kan även flygsäkerheten förbättras när piloterna alltid har tillgång de senaste uppdateringarna av exempelvis manualer och kartor.”

Flygvapnet väljer Ipad

Bild från http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3423737.ece

Detta upplevde jag på Ryanair: 

Vi satt i flyget och väntade på takeoff. Jag satt och läste en bok i min iPhone. Telefonen hade jag naturligtvis satt i “flygplansläge”, vilket betyder att den är “död.” Kontakten med yttervärlden är avstängd och den ska då vara lika oförmögen att kunna störa elektroniken i ett flygplan som en pocketbok eller eller en chokladkaka.

Flygvärdinnan klappade mig på axeln: “Du måste stänga av telefonen.”

“Den är avstängd, det är bara en bok.”

“Den lyser ju, telefonen måste vara avstängd.”

Den är i flygplansläge, se här”, sa jag och visade henne.

“STÄNG AV TELEFONEN, alla elektroniska apparater ska vara avstängda vid start och landning.”

Nå, jag förstår flygvärdinnan. En telefon som lyser är ju en elektronisk apparat som är på.

Hoppas att piloterna på United Airlines kommer ihåg att stänga av sina iPads vid start och landning.

Inga kommentarer: