KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, mars 19, 2012

Stallhagen bryggeri

framställer “Hand made slow beer.”  Så står det på deras hemsida.

Jag lovade ju mina utrikiska läsare att presentera Stallhagen. Nu gör jag det.

På Åland har man bryggt öl till husbehov i många hundra år. År 1865 startade kapten L T Lignell ett kommersiellt bryggeri här. Sedan rullade det på med ölbryggning i flera bryggerier fram till 1938. Då upphörde det sista bryggeriet i Mariehamn.

Så här kan vi inte ha det, resonerade ett gäng ölentusiaster, och 2004 startade de Ålands bryggeri som numera heter Stallhagen. Namnet har anor:

“Platsen där vårt bryggeri är beläget heter Stallhagen och har fram till modern tid varit en del av Grelsby Kungsgård. Kungsgården nämns första gången på 1300-talet, och blev på 1540-talet upphöjd till status som kungsladugård av Gustav Vasa. På kungsgården växer fortfarande samma humle som i hundratals år har smaksatt åländsk öl.”  (Från bryggeriets hemsida)

Stallhagen har skördat framgångar med sitt hantverksmässigt gjorda öl. Man har vunnit flera smaktester och ökat försäljningen år efter år. Nedanstående sorter brygger man, samt några till, tror jag.

Johanna Dahlgren och Christian Ekström driver Pub Stallhagen.

I anslutning till bryggeriet finns en pub som drivs av paret ovan. Christian gör annat än serverar öl också. Han dyker i Östersjön. Det var han som hittade det världsberömda champagnevraket på åländsk sjöbotten.

Stallhagens öl säljs på passagerarfärjorna och på utvalda ställen i Sverige och Finland. Kolla var du hittar Stallhagens öl på bryggeriets hemsida under knappen försäljningsställen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det här gillade jag, måste testdricka snarast......

Mässkalle

Kapten Haddock sa...

Rätt tänkt...

Benny Pettersson sa...

Skam till sägandes har jag aldrig varit till Stallhagen. Detta måste justeras pronto. Å andra sidan tog det till skepparklassen innnan jag var ombord på Pommern....

Kapten Haddock sa...

Hehe, BP, jag var första gången i mitt liv in på Stallhagens pub i lördags och ändå bor jag bara sju ynkliga kilometer därifrån. Men det ska bli bättring i framtiden...

Fiskarn sa...

God lunchmat serverar dom i puben också.

Kapten Haddock sa...

Jag kan berätta att maten i lördags, köttstuvning med colcannon, var mycket god. Och billig, 12,50 e...