KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, april 25, 2012

Nu kan jag hålla min iPad med en hand

iPad 3 from Apple

Designmupparnas jakt på mindre, tunnare, lättare och blankare är ett förbannat otyg. När jag för några dagar sedan köpte min nya Ipad var jag fullt medveten om att apparaten är så in i helvete slimmad och trimmad att den är oduglig till det jag ska ha den till: Ligga i soffan och sängen och läsa, surfa och skriva. Ipaden är hal som en ål och ganska tung ändå, den väger 662 gram.

iPad 3 dimensions

Apparaten är på grund av den blanka, rundade baksidan och skärmens smala ytterkanter nästan omöjlig att hålla med en hand. Åtminstone en i bekantskaspskretsen har mistat sin hala Ipad i golvet med sprucket glas som följd.

“Jag köper en ändå, den går ju att bygga om”, sa jag åt frun.

iPad

Av en 4 mm plywoodskiva och två lister med urfrästa spår gjorde jag en “låda” att skjuta in Ipaden i.

iPad 3

Nu är det lätt att hålla apparaten med en hand medan man med den andra bläddrar, klickar, sveper, nyper, kittlar, skriver och allt vad man nu gör på en Ipad.

6 kommentarer:

Benny Pettersson sa...

Den uppfinningen kan du bli rik på! Folk köper Apples produkter som galna..

Kapten Haddock sa...

Just det, Haddock's One Hand Device for iPad, gjord av finsk plywood och åländsk tall. Det är ju bara skit med Nokia så en får väl starta upp en efterträdare. Miljövänligt material är det ju också. Fast vete fan hur mycket gift plywoodlimmet innehåller. Kan avslutningsvis tillägga att denna kommentar är skriven på iPaden med författaren liggande på rygg på soffan...

Anonym sa...

Jag har oxå blivit en lycklig ägare av iPad men tog ungdomarna hand om, men lite svordomar kom väl vid byggande av lådan med tanke på den blåa tumnageln.

Eriksson

Kapten Haddock sa...

Den blåa nageln härstammar från byggprojektet i Stockholm i januari...

Jenny sa...

Vilken smart idé!

Fru Venus sa...

Förvånar mig inte alls att just du kom på det :-)