KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, april 29, 2012

Driv fartygen 75% billigare – en världssensation på gång?

När detta via min newsfeed rasslade in i Ipaden satte jag först kaffet i vrångstrupen, sedan kollade jag att det inte var första april och slutligen surfade jag in på Gamma Light & Heavy Industries webbsidor och började läsa.

http://www.gamma-lhi.com/

Gamma

Det verkar seriöst. Testat och certifierat av Lloyds. Om tre månader ska Gamma ha en 80 meter lång demonstrationsbåt färdigt utrustad med det nya framdrivningssystemet.

Det hela verkar gå ut på att man på existerande fartyg sliter ut propellern och växeln. I växelns ställe placerar man en 500 KW generator som driver fyra eller sex pumpaggregat placerade längs fartygets sidor. För att uppnå samma framdrivningseffekt som med den gamla propellern behöver man bara ta ut 25% av effekten ur motorn. Nybyggda fartyg ska klara sig med tre till fyra gånger lägre maskinstyrka än vad som krävs vid propellerdrift.

Kan man tro på det här? Ja, Lloyds verkar göra det och på nätet hittar jag några uttalanden från experter som är försiktigt positiva. Men jag vill nog veta mer om aggregaten innan jag är övertygad.

Vi får vänta och se. Det är alldeles nytt. Gamma publicerade det här i torsdags.

Men om ens hälften är sant är det en sensation i alla fall!

Länkar till tungviktare inom shippingindustrin  som pratar om detta:

http://www.gtforum.com/gtf/news/2171072/technology-promises-dramatically-reduce-energy-consumption-emissions-marine-vessels

http://www.motorship.com/news101/quantum-leap-claimed-in-ship-propulsion

7 kommentarer:

Benny Pettersson sa...

Jag är nog lite skeptisk.. Det som däremot fungerar är VFD teknik som är installerad på Miranda&Mistral. Miranda har fungerat som ett pilotprojekt för WETech solutions som har utvecklat systemet. Det är fråga om rejäla besparingar i farter under 15 knop. Alpo Mikkola har varit väldigt engagerad och pådrivande i detta projekt. Misidas förste mäster och numera chief på Midas har skrivit ett examensarbete som du kan läsa här; https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/31287/Byman%20Anders.pdf?sequence=1

Benny Pettersson sa...

Glömde att tillägga att nu installerar Bore samma system på Bore Sea&Song.

Köp aktier i Vacon nu!

Kapten Haddock sa...

Det jag funderar på är hur man ska komma åt de åtta kubmikmeter stora aggregaten i lastrummen när båten är lastad. Och hur gör man på en tankbåt? Ryms aggregaten mellan dubbelskroven?

leffe sa...

Mera teknik:
http://energy.grundfos.com/se/teknik-och-produkter/grundfos-blueflux

http://en.wikipedia.org/wiki/Pump-jet

Många system finns.Googla på:pump-jet type thruster
Grundide´n är ju enkel.Ta in vatten och pumpa ut det på passande ställen.Har man fasta utblås på långsidorna behövs ingen service annat än rengöring vid dockning.

leffe sa...

Och här finns nästa besparingstips.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3466225.ece

Några till så sparas lätt långt över 100%.

Kapten Haddock sa...

Visst, det är bara det att kända jet thrusters har ännu sämre verkningsgrad än propellerns som är ca 4 kg thrust per hp. Och här kommer Gamma LHI och påstår att dom uppnår 30 kg thrust per hp!

leffe sa...

Vad gör man inte för att sälja Aktier.
Det är ju SÅÅÅÅ mycket roligare att leka med andras pengar.Låter det för bra för att vara sant så är det osv............