KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, april 12, 2012

Åländsk kapten lovordas av passagerarna på Balmoral

Kapten Bamberg fick vända om nitton timmar ut från Irland.

Hbl:
Efter en incident där en kameraman från BBC, i 50-årsåldern, drabbats av en sjukdomsattack valde Bamberg, efter 19 timmars resa ut i Atlanten, att vända tillbaka mot Irlands kust där den sjuke mannen kunde firas upp med helikopter och föras till sjukhus. Manövern var inte enkel. Det rapporterades om storm och tio meter höga vågor... 
... Efter det har Bamberg, enligt tidningen Iltasanomat, som har en egen reporter ombord, hyllats som en hjälte. Folk i restaurangerna applåderade och kaptens handlingskraft och omtanke om passagerarna var kvällens samtalsämne på alla de 28 språk som talas ombord.
http://hbl.fi/nyheter/2012-04-11/mariehamnskapten-hjalte-pa-minneskryssning

http://www.bbc.co.uk/news/uk-northern-ireland-17667566

Och inte ens på Hbl vet dom att man firar ner och hissar, hivar eller lyfter upp!



Ms Balmoral

Tack till bloggläsaren Eriksson som tipsade!

4 kommentarer:

Stäni Steinbock sa...

Huh! För en landkrabba som jag ser det farligt ut på bilden! Sku int villa att Rålfen sku möta en dylik våg med jag ombord!

Anonym sa...

Andra heroiska insattsen på någon vecka av åländska kaptener...mycket gott.

Eriksson

Anonym sa...

Artikeln är FNB-material skickat till dem från Nya Åland. Det var JAG som skrev "fira upp".
Är det skämkudde som gäller nu?
Kiki Alberius-Forsman

Kapten Haddock sa...

Nå, det förklarar en del. När jag läste Nyan och fann att texten var nästan exakt lika som i Hbl blev jag besviken på dej, Kiki. Fick för mig att du hade plankat allt från Hbl, inklusive "fira upp."

En kort stund med skämskudden för "fira upp" blir det nog... :-)