KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, maj 28, 2012

Fåfäng brödjakt

Biblioteket Mariehamnn

Biblioteksklockan i Mariehamn hade passerat ett glas på middagsvakten när jag parkerade Fia utanför…

Polisen

polismyndighetens högkvarter dit jag hade ärende för att göra anmälan om midsommarfesten på Jan Karlsgården.

Lågkolhydrat bröd

Sedan for jag till Kantarellen för att köpa “minihiilarit.”

Här är litet spårkundervisning på plats: Kolhydrat är hiilihydraatti på finska, eller “hiilari” i dagligt tal, precis som vi ibland säger “kolisar.” Minihiilari blir alltså minikolisar på svenska.

Vi pratar alltså om ett av flera lågkolhydratbröd som har börjat dyka upp i affärerna vart efter folk har börjat begripa att tomma kolhydrater inte är bra för hälsan. Brödet har funnits i butikerna en tid men se inte idag. Jag besökte de fyra stora: Kantarellen, Sparhallen, S-Market och Mattssons i Godby – inga minikolisar.

KÖPMÄN! BESTÄLL HEM LÅGKOLHYDRATBRÖD SÅ DET RÄCKER ÅT MEJ OCKSÅ!

Kalmers

När jag blev utan bröd for jag till den här firman istället, för att kolla årets utbud på båtar.

Båt

En Höga Rodd 440 SC kostar 1496,59 euro per meter.

Båt1

En Finnmaster55 SC får man för 2820 euro metern…

Båt2

medan en Buster XXL kostar 4092,91 euro metern.

Båt3

För en litet mindre Buster får man ge 2817,46 euro per meter.

Dax

På vägen kunde jag också konstatera att DAX som säljer förunderligt bra bildelar snart kan flytta in i nya lokaler och att…

Fina Fisken

Fina Fisken mår bra.

Maxinge center

Maxinge Center växer så det knakar.

Hulda

Runt Huldas propeller frodas maskrosorna. Hon ska väl i sjön, Hulda, vad det lider…

6 kommentarer:

Benny Pettersson sa...

Utan att ha sett dessa flytetyg i detalj misstänker jag att alla har förtöjningsknapar i aktern... Hur i helvitte skall man kunna lägga/ta upp nät då??

Skapligt meterpris är det ju. Jag kunde ta en 30-40000 för Rex då enligt rådande prissättning!!

Kapten Haddock sa...

Absolut, små djävla förtöjningsknapar har dom på däck i aktern allihopa. Och jag glömde ju nämna att meterpriset är för motorlös båt.

Anonym sa...

På måndagar får man aldrig lågkolhydratbröd, det har jag lärt mig. Däremot är utbudet bra längre fram i veckan.

Captain Morgan

Kapten Haddock sa...

Jag ringde till Sverker Jansson på Mattssons, jo. Han sa just det, att dom får brödleverans tisdagar och torsdagar, tror jag det var. Så idag finns det nog LC-bröd Mattssons.

Uffe sa...

Pettas ekobageri har haft lågkolhydratbröd i fem års tid, men vi måste tydligen döpa dem till "Minihiilari" för att det skall duga! Pyttsan!

Kapten Haddock sa...

År det sant? Bakar ni bröd som innehåller 12 gram kolhydrater per 100 gram bröd? Jag har flera bekanta som jublade när lågkolhydratbrödet kom i butikerna. Ingen verkar veta att det finns hos er.