KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, maj 07, 2012

För mycket fisk

När Fia rullade av Färjsundsbron mot Haraldsby sa Haddock:

“Nejlikor i nakterhuset, där ligger en båt med ett stort A hissat. Dom har dykare nere, vi måst ner ti kajen å spana efter vad dom gör.”

“Jag ser inga någe A, har du blitt kålligär”, sa fru H.

“Flaggan, hustru, flaggan! Flaggan dom har oppe e bokstaven A och när den e hissad i ensamt majestät på en båt betyder den: Jag har dykare nere, håll undan.”

“Aha, på så vis, tänk va du vet… “

Dykbåt

Där ligger dom med dykare nere, fan vet vad dom gör, det gick inte att få reda på något.

Sofia B

När Haddock gick bet på dykarbåten knäppte han istället en bild av Sofia B som låg vid kajen och kluckade förnöjt. Fin skuta.

Sedan for Haddocks hem och bemannade Träflyte. Näten som hade legat i lagunen sedan arla morgonstund skulle upp.

Fiskfångst

“Vid alla Havannas cigarrer, det verkar va gäddinvasion i lagunen. Man vågar knappt doppa näten en stund mitt på dan, de här e ju åt hälvitä för mycket. Jag kommer ti ha ont i ryggen innan de här e oppredit”, gormade Haddock när frun började dra nät.

Fiskförädling1

“Nie gäddor å tjugien abborrar å en gös å en massa braxenblekor på nitti meter nät på fem timmar, de e nästan så man blir härsken. Nu får vi äta gäddfilé tills vi ser ut som gäddor i käften själva”, sa Haddock och greppade filékniven.

Fiskförädling3Fiskförädling4

Nå, det blev middag till slut, när klockan var sju.

Gös och colcannon á la Haddock

Det här är stekt gösfilé med en skvätt gräddsås och Colcannon á la Haddock.

Colcannon är alltså det gröna på tallriken, Det ska vara potatis i den irländska nationalrätten men den har jag bytt ut mot gröna ärter. Vitkål och lök ska det vara i också, och jag slänger även i lite blomkål.

All gäddfilé mals till färs. Efter hemkomsten från Stockholm på fredag ska ett kulinariskt experiment göras. Gäddfärs ska blandas med ägg och göras till “klimp” i fisksoppa.

5 kommentarer:

Pettas sa...

Kul att veta att ni kallar braxenpankorna till blekor...för nog är det väl samma sak vi menar?

Ni fick fisk ni. Vi var glada över att det inte blev så mycket i morse:). Det räckte gott och väl med tre rejäla gäddor, sju abborrar och en fin sik. Pankorna fick gå tillbaka i sjön för att växa till sig

Kapten Haddock sa...

Jojo, pankor och blekor är samma sak... De blekor som går att få ur näten med så små skador att de har en rimlig chans att överleva släpper vi också tillbaka i sjön men många blir måsmat serverad på bryggan. Jag har läst att det räcker med att slemmet på kroppen får skrapskador så får fisken svårt att överleva.

Pettas sa...

Du har helt rätt, så är det med all fisk som man tar upp och som blir skadad. De får svårare att överleva. Vi tog också upp ett par som blev buljong men resten som låg som i en påse, såg bra ut.

Anonym sa...

Jösses min Gode Captain vad jag avundas dig - speciellt när jag sitter här med stekt strömming ur nyöppnad ICA-plastförpacning! Aromen är inte ens den rätta. Nej, olika falla ödets lotter.
Goa vindar från Georg.

Kapten Haddock sa...

Nå, Georg, strömming är ju gott och ICA-aromen avtar väl när du steker...