KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, juni 29, 2012

Hur det kan bli…

Thomas Müller deppar efter förlusten.

Bild: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/em2012/article15049156.ab

Dels för att utplåna gråtandet tyskar från näthinnan och dels för att kalenderns utseende inte medger en tur på sjön for jag med Fia idag på en alldeles onödig upptäcktsfärd i landskapet. Man kan säga att jag lekte turist.

Smakbyn Kastelholm

Smakbyn i Kastelholm fortsätter att växa. I höst kan byalaget troligen ha partaj här…

Rescue Svante G 1

I stadens östra hamn inspekterade jag först Rescue Svante G.

Rescue Svante G 2

Så här ska en SAR-båt (vad betyder det?) vara bestyckad nu för tiden.

Rescue Svante G Joint

Flexibel skarv mellan den på stötdämpare stående styrhytten och ruffen.

Rescue Svante G

Svante G, alldeles ny i Ålands sjöräddningssällskaps flotta, byggd i aluminium, fart 40 knop.

Båt 1

I Västra hamnen hittade jag en som tröttnat på att segla..

Båt 3

och i Östra hamnen hjälpte jag till att förtöja den här.

Båt 4

I Färjsundet hittade jag denna. Det är synnerligen intressant att se att även “riktiga” nöjesbåtar börja se ut som husbåtar. Denna har akterspegel som en husgavel. Den här designen godkänner jag med hull och hår. Jag godkänner dock inte att en sån här farkost sannolikt gör uppemot 20 knop och bränner en halv tankbåtslast dieselolja på en färd till grannlanden.

Det borde vara förbjudet att bygga fritidsbåtar som gör högre fart än vad skrovlängden tillåter i deplacerande läge. Funnes det en så enkel regel – då jävlar skulle ni få se på utveckling mot båtar som är snälla mot miljön.

Båt 5

Normalt besudlar jag inte min ajfåns kameralins med bilder av såna som dom två i förgrunden men jag gör ett undantag för att visa skogen av master i Östra hamnen.

Båt2

Den här är snäll och en mycket god idé.

von Knorring

Frans Petter von Knorring knorrar förnöjt medan gästerna sitter inne i salongen och knorrar…

Steel FM

Visste ni att vår näringsminister säljer alldeles underbart fina skjortor för fem euro. Jag upptäckte det när jag förde tillbaka hyrtaljan till Klint Rent efter midsommar. Skjortorna såg bra ut så jag köpte en. Spegelsjälvporträttet ovan visar hur den ser ut.

Steel FM 1

Idag köpte jag tre till. Det gör ju ingenting att det står Steel FM på ryggen. Hellre det än att det står Lahm, Badstuber, Özil, Boateng eller nåt liknande…

Orsaken till kalenderns utseende som jag nämnde i början är bland annat intensiva musikövningar inför invigningen av båken på Kobba klintar. Evenemanget skulle ha ägt rum i morgon men är nu uppskjutet till söndagen klockan tolv. Detta för att väderspåmännen har lovat sydvästlig kuling i morgon. Hela Östersjön ligger ju på där ute vid Kobbarna.

Dur-rackarna har i alla fall övat flitigt. Vi vill göra bra ifrån oss där ute då ivigningen av båken är en speciell händelse. Kom och lyssna på söndag. Det går båtar från fiskehamnen från kl 10.

Bilden visar tio av tretton i bandet Dur-rackarna före övningen igår kväll.

Dur-rackarna

3 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

SAR tror jag står för Search and Rescue om jag inte missminner mig helt!

Pettas sa...

Tack för att du är turist i eget landskap ibland. På det sättet får jag också veta vad som händer och sker utanför bageriet!

Kapten Haddock sa...

Tack,Karin! Det där var ju ändå inte mycket till rapport vad gäller tillståndet i landskapet eftersom min håg av ohejdad vana mest står till hamnarna. Men upplysningen om piké-tröjorna var väl bra?

Karlavagnen, Search and Rescue, naturligtvis. Sök och räddning. Engelska akronymer kan man reta sig på när det går att använda svenska men på räddningsskutor ska det självklart stå SAR. Så att alla förstår.