KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, juli 04, 2012

Det blåser över 24,5 m/s på Kumlinge

och kastbyarna når ända till regeringshuset sedan infrastrukturministern meddelade att hon tänker lägga ner tvärgående linjen.

Ålands trafikminister Veronica Thörnroos, bilden har jag knyckt från hennes facebooksida, meimageddelade alltså nyss att hon lägger ner tvärgående linjen samt möblerar om rejält i färjtrafiken i övrigt.

Kumlingeborna rasar. Dom anser att detta är kniven i ryggen och spiken i kistan för befolkningen på cirka 370 kvinnor och män på deras tre bebodda öar. (Det lär finnas nån liten ö till som är bebodd av ett par, tre pers, men det där har jag inte koll på.)

Färjtrafiken är för dyr. Att här måste sparas är ett oomkullrunkeligt faktum. Med de planerade förändringarna menar infrastrukturministern att man kan spara 3000 körtimmar per år utan mämnvärt försämrad trafik. Utom för Kumlingeborna.

Jag förstår att Kumlingeborna inte vill bli av med tvärgående men detta vill jag säga: Ska ni kämpa får ni komma med vettiga argument och inte sånt svammel som i Ålandstidningen igår.

Under stor, svart rubrik “Seglingebutiken kan tvingas stänga” skriver tidningen:

Satu Numminen sitter i styrelsen för Seglinge Andelshandel. Att påstå att hon är missnöjd med trafikministerns skärgårdstrafikplan är en grov underdrift. – Det är så enkelt att får vi inte färskvarorna till butiksdörren så har vi ingen butik, säger hon.

- Idag kommer färskvarorna till Snäckö vid 18-tiden. Där lastas de om till Seglingefärjan som avgår strax efteråt. Kort därefter är de framme vid butiken.

Det förutsätter alltså en tvärgående linje. När den nu enligt landskapsregeringens förslag försvinner angör Kumlingebåten norra färjfästet istället, på en helt annan tid. Då ska varorna hämtas upp där och köras till Seglingefärjan som håller en helt annan tidtabell.

Det går ju bara inte. Det är för kallt på vintern, då fryser grönsakerna. Och det är för varmt på sommaren, då smälter glassen. Jag tror förresten inte att ÅMHM (Ålands miljö- och hälsoskyddsmyndighet, reds anm) skulle tillåta sådan livsmedelshantering med krav på obruten kylkedja. Inte ens om landskapet köper en kylbil åt oss fungerar det med omlastningen, menar Numminen.

Vem som skulle köra transportbilen är ett annat okänt kapitel. På vintern sköts butiken med en halvtidstjänst.

Heliga enfald, man tar sig för pannan. Och att börja skylla på ÅMHM? Matvaror, kylda, frysta och färska transporteras tiotusentals kilometer i bilar runt hela Europa. Varför skulle ÅMHM inte tillåta sådan transport elva kilometer över Kumlinge? Det är väl för fan bara att montera in en kylbox i en skåpbil. Och en värmefläkt på vintern. Och ge en pensionär några euro per gång för att köra bilen. Pensionärer finns det gott om på Kumlinge. Eller låta Seglingefärjan hålla en halv timmes paus medan färjföraren hämtar varorna.

För det är också lögn att “Seglingefärjan håller en annan tidtabell.” Den har ingen, och har aldrig haft, någon tidtabell.

Och om ni verkligen VILL bevara butiken så bildar ni ett lag som turas om att sköta transporterna gratis. Precis på samma sätt som ni sköter midsommmarstången. Man behöver ju inte ha betalt för allt man gör.

Och Seglinge Ahl kan få sina varor minst fyra gånger om dagen även med det nya trafikupplägget, om jag förstått det rätt.

Vill man inte så går det inte.

Sådant här paller stjälper mer än det hjälper, Kumlinge!

Däremot hade kapten BP en lista med bra frågor och argument för någon dag sedan. Läs den här >>

4 kommentarer:

Kapten Haddock sa...

Innan någon påpekar det vill jag härmed meddela att jag vet att även Björkö hör till Kumlinge. Det borde jag kanske ha nämnt i inlägget men Björkö berörs ju inte av det här.

Thorsten Krüger sa...

Tittar man på Ålandskartan så ser man att Långnäs är den naturliga utgångspunkten för hela skärgårdstrafiken i dagsläget.

Att flytta norra skärgårdens trafik till Hummelvik som avgångshamn innebär att det först måste investeras ordentligt:

- Förbättring av hela vägen mellan Sund och Hummelvik för tung lasttrafik samt gång- och cykelväg bredvid (Åland är ju en turistdestination) inklusive broar.
- Ny väg för tung trafik mellan Långnäs och Hummelvik (med hänsyn till den fungerande fiskindustrins transportbehov)

Det här kan inte realiseras inom några veckor. Dvs. för nästa tidtabellsperioden 2013 - 2016 finns det inga realistiska alternativ till minst två turer per dygn till norra skärgården från Långnäs. Givetvis kan man undersöka inbesparingspotentialet på Alfågelns del av norra linjen (dvs. Hummelvik - Kumlinge - Brändö) på basis av pålitlig statistik.

Anonym sa...

Heliga enfald med dig själv!
Jag håller med dig om bara en punkt: kapten BP skriver bra, det kan man däremot inte påstå om dig.
I din värld hämtar Kantarellens personal mjölken på morgonen från ÅCA, City Livs -chefen åker till bageriet efter bröd före butiken öppnar, Viking Lines däcksare kör Postens bil ända till terminalen och Eckerö Linjens motsvarande kör iland Transmars bilar. Att det inte är deras jobb och det de får betalt för gör ingenting, de kan göra det på sin ordinarie arbetstid eller kanske på sin fritid. Och om City Livs -chefen är sjuk nån dag så kan han ju ringa till Gullåsen och be dem skicka en åldring till hjälp, för några euro kan väl en sån hjälpa till, har väl inte annat för sig ändå. Och råkar gumman inte ha körkort så kan hon väl cykla, en kärra bakpå så klarar hon brödlådorna. Eller hur?
Precis som du föreslog att vi i skärgården nu ska sköta det som liggande förslag till turlista slår sönder för oss.
Välkommen till verkligheten och välkommen att bo i Kumlinge där vi förvärvsarbetar, jobbar ideelt, stöder det lokala, kämpar för det vi tror på. Försöker upprätthålla ett modernt samhälle med, i mån av möjlighet, samma förutsättningar som på övriga Åland. Inklusive färskvarutransporter.

/satu numminen

Och vad gäller Seglinge-färjans trafik så sa jag till tidningen Ålands reporter: "Färjan anpassar sin trafik vid tvärgående linjens ankomst till Snäckö kl. 18 så att transportbilen hinner till Seglinge andelshandel och lasta av och sedan vidare till Kumlinge till fler kunder och därefter vidare med Alfågeln till Brändö kl. 19.35."
Jag sa aldrig att Seglinge-färjan har tidtabell, missförståndet berodde på reporterns okunskap.
/sn

Kapten Haddock sa...

Bra rutet, Satu! Du kämpar väl för ditt Kumlinge. Hoppas du lyckas ordna varutransporterna.