KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, juli 05, 2012

Kastelholmsnejdens byalags traditionella sommarmarknad

startade i tisdags. Borghill, 96, var där.

Borghill

Borghill ser ut så här. Hon anlände till marknaden med ett sår i ögonbrynet och en präktig blåtira.

- Ha du falli och slagi dej, Borghill? frågade någon.

- Jo, jag stula i tidningstravorna som jag har på golve å slog mej lite.

- Aj, tusan, du borde ha en sån där manick som man bär på handleden å kan trycka på en knapp för att få hjälp när du bor ensam.

- Manick på handleden? Usch, sånt där e ju för gamla kärringar, sa Borghill.

Inda

Genom åren har det ju blivit ganska många hjälpresor till Estland och Lettland som jag också rapporterat om i bloggen. Idag träffade jag på Mattsons i Godby två av damerna som driver Kohilan Turvakeskus utanför Tallinn. Inda, till höger, sköter om lagret och den lilla butiken de driver. Dit brukar vi föra grejer från åländska givare och pengarna som Dur-rackarna samlar in på sin årliga julkonsert brukar Inda få till verksamheten. Det här är fantastiska damer som helt på eget initiativ och utan hjälp från myndigheterna tar hand om barn och ungdomar som har det svårt. Killen i mitten är den estniska guiden och reseledaren.

båt

På vägen följde jag sedan efter denna skepparlösa båt i 38 knops fart vilket senare inspirerade

Kvarnbo viken

till en tur med Hulda till Kvarnboviken.

Vattnet i lagunen är 19 grader och kvällssimmet svalkade skrovet bra.

Inga kommentarer: