KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, augusti 08, 2012

Kaptenen på Exxon Valdez -

hur gick det för honom, Joseph Hazelwood?

I torsdags förra veckan skrev jag om tankern, numera bulkcarriern, Exxon Valdez förestående upphuggning. Med anledning av detta passar det ju bra att samla skeendena i den världskända oljekatastrofen och presentera dem i det välkända nötskalet.

Först, låt oss återuppväcka händelserna i Prince William Sound på kvällen den 23 mars 1989:
Exxon Valdez lämnade oljehamnen Valdez i Alaska klockan 21:12 den 23 mars 1989 med 200 000 ton crude oil ombord. När hamnlotsen lämnade vid Valdez Narrows följde kapten Hazelwood den utgående trafikseparationen  men fick efter en tid gå ur denna för att undvika isberg. Klockan 23 låg fartyget på en kurs som skulle ta henne förbi Bligh Reef och tillbaka in i trafikseparationssystemet. Hazelwood frågade nu tredje styrmannen Gregory Cousins om han var komfortable med att han, Hazelwood, gick ner till sitt kontor för att göra en del pappersarbete. Cousins svarade ja, och kaptenen avlägsnade sig från bryggan.

Gregory Cousins hade nu ansvar för navigeringen. Matros Robert Kagan stod till rors. Klockan 00:04 ringde Cousins ner till kaptenen och sa: "Vi har allvarliga problem.”  Samtidigt rände Exxon Valdez upp på Bligh Reef.
I förhören efteråt uppgav tredje styrmannen att han givit rorsmannen Kagan order om kursändring i rätt tid för att följa den utlagda kursen, som skulle ha tagit fartyget förbi grundet och in i sydgående trafikseparation, men Kagan reagerade för långsamt eller lydde inte order.

Resten vet vi. 43000 kubikmeter olja läckte ut från Exxon Valdez upprivna tankar.

Grundstötningen ledde till det då största oljeutsläppet i USA’s historia (nu är Deepwater Horizon-utsläppet större) och det 54: största i världen.

Olyckan ledde till en rättslig cirkus utan motstycke i historien. Kapten Hazelwood blev syndabock. Han hånades och förlöjligades i tidningar, teveshower och radioprogram. Karl’n hade ju begått det allvarliga brottet att insupa tre vodka on the rocks på eftermiddagen, flera timmar före olyckan.

Joseph Hazelwood Rätten frikände honom från fyllekörning. Däremot dömdes han till 1000 timmars samhällstjänst i Alaska samt 50 000 dollars i böter.

Kapten Hazelwood betalade sin skuld till Alaskas befolkning genom att plocka sopor längs vägarna och hjälpa till på soppkök. Böterna på 50 000 dollars har han också betalat. För några år sedan bad han offentligt staten Alaska om ursäkt men hävdade samtidigt att han blivit orättvist dömd: "The true story is out there for anybody who wants to look at the facts, but that's not the sexy story and that's not the easy story”, sa han då.
Hazelwood fick behålla sitt kaptensbrev men han blev aldrig mera kapten på stora båtar. Han har jobbat som navigationslärare, juridisk konsult och hummerfiskare.

Kapten Joseph Hazelwwod är nu 66 år gammal och bor på Long Island.

http://www.nypost.com/p/news/national/valdez_captain_spills_on_far_worse_Pax0hwPLjt2tWXdFcjPLGJ

4 kommentarer:

Stefan sa...

Ganska underligt ändå att klåparen till tredje styrman kunde undgå straff??

Kapten Haddock sa...

Jag läste någonstans att styrmannen licens blev indragen i nio månader men det var väl det enda straff han fick. Kapten Hazelwoods rykte som boozer var en godbit för massmedia. Alkoholen hade ingenting med olyckan att göra, ändå blev bilden över hela världen den att Joe Hazelwood hade förstört naturen i Prince William Sound i fyllan och villan.

Benny Pettersson sa...

En sak som det slarvas med på bryggan är att man inte följer upp det man gjort. Vid kursändring och i synnerhet i skärgården är det ju viktigt att kontrollera oberoende om man har rorsman eller kör på autopilot att ens order utförs. Genom att ta en snabb titt på roderindikatorn vid girens början samt och vid slutet samt att skutan hålls på kursen så undviks mycket problem. Har själv sett folk som girat utan att titta akteröver och när denne rattat in kursen i autopiloten sedan gått för att koka kaffe... Nog för att vi är snabbare än de flesta men man girar aldrig utan att kolla låringarna!!

Kapten Haddock sa...

Det störst felet Hazelwood gjorde var väl att han lämnade klåparen Cousins på bryggan. I alla fall om man ska döma efter nedanstående som är saxat frå New York Times:

Mr. Cousins and a helmsman, Robert Kagan, were at the wheel when the 987-foot tanker ran aground, spilling nearly 11 million gallons of crude oil in the nation's worst oil spill.

Mr. Cousins said that before he called he began to believe that Mr. Kagan was not properly following his orders to make a sharp change in the ship's course.

''I could tell we hadn't turned,'' Mr. Cousins said. After giving another order to Mr. Kagan to turn harder, Mr. Cousins said he telephoned the Captain.

Cousins lär ska ha varit "frantic" minuterna innan smällen. Och det skulle jag också varit om jag var så satans dum i huvudet att jag inte klarade av att ändra kurs.