KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, september 04, 2012

Med min nytäljda pagaj

paddlade jag idag in i Kökshavet och tog nedanfinnandes regniga (fast det syns inte) panoramabild av slottet.

Kastelholms slott panorama

Vad en pagaj är? Jo, det är en grönlands-, inuit- eller eskimåpaddel. Den ser ut så här:

pagaj

Jag har gjort två stycken tidigare. Alla goda ting är tre. Tredje gången gillt. Man måste egentligen bygga tre av allt för att det ska bli bra.

Egentligen är min paddel inte heller en renrasig pagaj utan en korsning mellan pagaj och alaskapaddel. Paddeln är gjord efter ritningar som finns på Internet.

Det förhåller sig nämligen så att inuiternas paddel, pagajen, utvecklad till fulländning i flera tusen år, vinner allt större popularitet bland proffspaddlare. Jag har paddlat 50-60 nautiska mil med min och en sak är säker: jag byter INTE tillbaka till europapaddeln med stora blad igen!

Läs mer om paddlar >>

4 kommentarer:

Åsa och Calle sa...

Här som vi står vid Vätterns strand, paddlas det för fullt!Men jag såg aldrig om det var Europapaddeln eller pagaj.. ;-)
/ Åsa

Anonym sa...

Stämmer bra det att alla goda ting är tre, som vid husbyggen- först med det tredje huset är man nöjd med då alla ändringar gjorts, använder du vanligt furuvärke till paddeln?

Eriksson

Kapten Haddock sa...

Näddu, den där paddeln e gjord av äkta gran. Äkta åländsk, höll jag på att säga, men det vet jag inte eftersom brädan e köpt på king size-firman XL-BYGG.

För att hitta ett så kvistfritt exemplar som möjligt plockade jag dock länge i brädhögen. Paddeln är alltså gjord av ett vanligt 22 x 100 mm bräde med pålimmade bitar för att få tjockare skaft. Skaftet ska vara ovalt vinkelrätt på bladen och ha samma dimension och form som ovalen som bildas när man sätter ihop spetsarna på tummen och pekfingret. Denna form gör att man känner hur paddeln ligger i handen utan att man behöver titta på bladen som man måste göra med vanliga paddlar med runt skaft.

Anonym sa...

Tack för den utförliga beskrivningen, paddla lugnt

Eriksson