KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, september 16, 2012

Nittontusen euro per ton

kostar den, dagens middag på Rosella.

Det går förresten inte att åka med Rosella flera gånger därför att bredbandet är ett fånigt skämt. Jag talade med personalen om detta och problemet är för dom välkänt och har vidarebefordrats till ledningen många gånger. Ingenting händer. Rosellas publika Wi-Fi-nätverk är uruselt.



På väg hem till husdjuren, alltså. Om dom släpper in oss. Kanske dom föredrar kattvakten med vilken dom fått tillbringa mycket tid de senaste veckorna.



6 kommentarer:

Anonym sa...

Åker nog mä Rosella ändå, har inte tid mä dator på sjöresan....

Mässkalle

Kapten Haddock sa...

Jo, även jag skulle möjligen klara mig en tur över Ålands hav utan bredband men det ska jag inte behöva göra i dessa tider. Jag har ju ingen aning om vad det innebär tekniskt och kostnadsmässigt att uppgradera Rosellas Wi-Fi-nät men när vartenda hotell, många kafeer och shoppinggallerior kan hålla gästerna med bra gratis Wi-Fi så borde Viking Line också kunna det. Så viktigt som det är att göra Rosella attraktiv borde hon ha Östersjöns bästa bredband, inte sämsta. Nu är ju inte bredbandet på dom andra färjorna bra heller men Rosellas är det värsta jag sett.

Det är tydligen en trivselfråga för personalen också. En tjej i besättningen höll helhjärtat med mig i bredbandskritiken och sa att hon var jätteirriterad eftersom hon bor i Sverige och när Rosella ligger i Mariehamn över nätterna är båtens publika bredband det enda hon har och det fungerar ju inte. Behovet av bättre bredband har meddelats till ledningen otaliga gånger men inget händer, sa hon.

Och så en kommentar till inläggets dramatiska rubrik: 19 000 euro per ton för bra lagad mat är antagligen inte dyrt om man väljer dyrare sorter i diskarna. Den, däremot, som tar fem köttbullar och sex potatisar äter nog inte billigt.

Köttbullarna på Rosella är för övrigt riktigt goda. Och en trevlig båt är det också. Bara dom fixar bredbandet.

Fru Venus sa...

Kärringen mot strömmen här ;-)
Jag är ju inget mattesnille, men det borde betyda 9 € för ½ kg mat, eller? Jag vet inget annat ställe på Åland där du får den mängden mat för dom pengarna. Jag brukar lassa en tallrik full med lite sallad, MASSOR av räkor (som är vrålgoda där)gurka, ost och lite dressing och det brukar kostar just över fyra € = billigt! Jag tycker bredbandet brukar krångla just i skarven mellan Åland och Sverige, annars har det funkat för mig. Släppte kissorna in er? ;-)

Benny Pettersson sa...

Ja bredband via satellit är kostsamt dessvärre. För oss kostar 1Gbit i runda slängar 6000e i månaden om jag minns rätt. Det är väl en ca 600 pass innan det är betalt med dagens biljettpriser... Så jag har nog förståelse för att bredbandet inte är så hävt ombord!

Kapten Haddock sa...

Precis, fru V. Det är ju ungefär så jag säger också. Hyfsat billig mat om du väljer dyrt. Hastigheten på bredband via satellit har nog inget med skarvar mellan länderna att göra. Det har ju däremot mobilbredbandet. Och det var det mobila 3G-nätet jag fick använda igår kväll när jag gjorde blogginlägget. Jag laddade upp det på svenska sidan med Telia 3G och sedan fick jag vänta en stund på Ålands hav innan Jag fick kontakt med ÅMT EDGE/3G på Åländska sidan innan jag kunde redigera. Det här skulle naturligtvis ha varit gjort över Rosellas satellitbredband men det är så segt så det går inte alls att ladda upp bilder.

Tack för klargörandet, BP. Jo, jag var med när vi började få INMARSAT på båtarna. I början kostade samtalen tio dollars per minut.

Benny Pettersson sa...

14000e/mt kostade baconet jag köpte idag...