KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, september 01, 2012

Vådan av att i sista minuten före sjöresa bunkra snus

ska jag berätta om nu.

Jag gjorde det igår, hämtade snus i förrådet där det står en frysbox i vilken jag förvarar nämnda njutningsmedel. Strax före avgång. Skeppets motor var redan igång när jag kom på att det kunde behövas en extra dosa under färden.

Som känt har vi två kattor. Den ena, kattan Bamsan, är skapt som en gäckande skugga och har en kameleonts förmåga att kamouflera sig. Dessutom dras hon som av osynliga magneter till dörrspringor. Vill man ha den kattan att flytta på sig är det bara att öppna en dörr på glänt. Hon glider omedebart iväg för att kolla in vad som finns på andra sidan. Helöppna dörrar bryr hon sig inte om. En springa där hon nätt och jämt kan klämma sig igenom är däremot oemotståndlig.

Ni fattar redan, va?  Medan jag stod på huvudet i frysen och grävde efter snus har kräket bakom mitt arsle smugit in i förrådet genom den halvöppna dörren.

Hon satt instängd i tjugosju timmar.


Kattstackarn blev ju skitnödig också. Till den grad att hon inte kunde hålla sig. Med tanke på husbondfolkets bekvämlighet har hon emellertid lagt högen väl synlig mitt på golvet. Lätt att städa bort.

Övrigt att rapportera är att vi skördade tolv kilo kantareller och fem abborrar.



Två gånger hämtade vi ombord en sådan här hög.

- BlogPress/iPad post

5 kommentarer:

Anonym sa...

Att sitta instängd i 27 timmar och bli kallad "kräk" e hårda ord.... kan du berätta var du hittade skogens guld? Var själv ut idag och hittade 4 stycken.

Eriksson

Kapten Haddock sa...

En ö gränsande till Jomala, Eriksson, överflödets ö. Jag har genom åren börjat tro att den är "min" så jag delar ogärna svampmarkerna med andra :-)

Åsa och Calle sa...

Härligt med så mycket svamp! Typiskt tryniga kattor att bli instängda, har samma problem med vår Lisa.. / Åsa

Kapten Haddock sa...

Jo, sådana är kattor. Frassen Måns satt inspärrad en hel vinternatt i vårt ouppvärmda garage också. Efter det har vi skärpt oss och försöker se till att garderober, förråd och garage är kattfria, åtminstone när vi far bort men nu lyckades Gäckande Skuggan alltså gömma sig i förrådet igen!

Fru Venus sa...

Ha ha, jag undrar vad Bamsan kallade er de där 27 timmarna ;-)) Svamp är gott, men det där rensandet. Idag gick jag hem när jag hade så mycket att det räckte till middagen. Kram på er.