KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, oktober 13, 2012

Bay of Plenty

Överflödets bukt? Ymnighetsviken? Ett så underbart namn blir man ju nyfiken på, eller hur?

Ni som läste mina skriverier om containerbåten Renas obarmhärtiga öde förorsakat av slarviga navigatörer stötte på namnet.

Bay of Plenty ligger på den norra delen av Nordön, Nya Zeeland. Maorierna, som befolkade buktens 260 kilometer långa strand kallade den Te Moana-a-Toi.

När James Cook år 1769 seglade in i viken gav han den genast namnet
Bay of Plenty. Den gode Cook var väl glad för att få kompensera för att han tidigare döpt en vik på ostkusten till Bay of Poverty.

I Bay of Plenty hittade Cook allt en hungrig, törstig och brunstig sjöman behövde. Inte mindre än åtta älvar rinner ut i bukten.

Jag är lite avundsjuk på Cook som fick göra allt det roliga. Segla runt jorden och vara den förste vite man nästan överallt. Fast det gick ju inte så bra på slutet när han blev ihjälslagen av infödingarna på Hawaii.






















Ms Rena var på väg från Napier till Tauranga när hon brakade upp på Astrolabe reef utanför Tauranga.

- BlogPress/iPad post by Capt. Haddock

3 kommentarer:

Fru Venus sa...

När åker vi?

Kapten Haddock sa...

När du är klar. Jag har alltid skämts litet över det generande faktum jag aldrig fick besöka Nya Zeeland under mina år till sjöss. Nu är det sagt. Jag har aldrig varit till NZ!

Anonym sa...

Har missat Aus/NZ får nog bli en semestertripp när jag vinner pengar på travet...

Mässkalle