KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, oktober 14, 2012

Habla Español

När vi var i Las Palmas i januari fick jag lätt generad erkänna att min förmåga att kommunicera på spanska språket hade vissnat betänkligt.

En gång i tiden kunde jag lite. På skepparklassen i Oslo läste vi spanska fyra timmar i veckan. Norska handelsflottan sysselsatte på den tiden runt 55 000 sjömän i utrikes fart och många tusen kom från Spanien.

På Scandinavian West Africa Lines ms Irma var det två norrmän och jag samt nio spanjorer på däck. På Wilhelmsens ms Teneriffa var vi ungefär fifty-fifty, nordbor och spanjorer. Så det var rätt naturligt att sjöbefälsskolorna lärde oss spanska.

Rostiga språkkunskaper? Det är inget problem längre. Den som vill kan lära sig. Det finns en uppsjö av bra språkkurser för läsplattor och smarta telefoner.

Språkkurserna har utvecklats. Man lär genom en kombination av text, bilder och ljud. Det är effektivt. Man kan studera i telefonen när man har en minut ledig. Var som helst. När som helst. Själv försöker jag lära mig tre nya spanska ord varje gång jag går på dass.


Jag använder fler språk-appar. Bland andra en där man bara lyssnar på fraser. Den här avbildade är bra att bygga upp ordförråd med.

Nu är det snart dags att fara och prova de nyförvärvade kunskaperna på spansktalande ort.


- BlogPress/iPad post by Capt. Haddock

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men Haddock, ni är väl hemma 10 nov???

Mässkalle

Kapten Haddock sa...

Jodå, ska bli kul att se dej! :-)

Fru Venus sa...

Räcker det inte med att kunna Vino och Tapas? ;-)

Anonym sa...

Una cervesas por farvor... räcker långt har jag hört

Eriksson