KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, oktober 05, 2012

Ms Östanhav sjönk vid Öland




En gång nämnde jag i bloggen den olycksaliga skutan Östanhav som sjönk i storm utanför Öland. Göran Mörby läste bloggen, tog kontakt via facebook och berättade att han var med på Östanhav.

Göran Mörby:

Här ska du få höra hur jag upplevde FÖRLISNINGEN...
Det dyker alltid upp runt denna tid. Kommer alltid att finnas kvar i mitt minne. Jag var till sjöss på ett fartyg, ms Östanhav, Redare var Erik Thun Ab, Lidköping. Min äldre bror, 30 år, (jag 16) var kapten på den. Vi segla genom Vänern, isbelagd, efter nyår till Kalmar. Det tog många dagar. I Kalmar lastade vi spannmål till Szczecin. Vi segla iväg kvällen 15 januari. Utanför Ölands södra udde låg vi och vänta att en storm skulle bedarra. Det lugnade sig, vi stäva ut, men efter någon timma blåste det upp till full storm, ca 25 m/s. Det kom 3 st höga vågor, ca 4-5 meter! Vi fick kraftig slagsida, sände SOS, flera fartyg slöt upp bredvid. Fram på morgon ca 06 var vi tvungna att gå i livflotten. Vi var 12 st i när den slet sig. De övriga 3, bla. min bror, var tvungna att gå i den öppna liv båten. I flotten, en täckt, satt vi ca 2 timmar innan ett norskt fartyg fick över en lina och kunde dra in oss. Inte lätt med vågor på ca 4 meter, men efter ett gott sjömanskap av de norska som klättrat ner på repstegar och hjälpte oss på med livlinor kunde vi klättra upp med höga vågor utefter sidan. Alla klara sig. Men värre med de 3 i den öppna livbåten. De kom intill en svensk tankbåt, fick ingen hjälp med att klättra. Min bror fick upp de två sen han själv. Den förste av dem, en lättmatros, kom upp men ljungmannen, 17 år från Göteborg på sin första resa och min bror sveptes ner i havet av en kraftig våg. Båda försvann i Östersjöns vågor. Hade livräddningsbåten kommit ut från Grönhögen, men på grund av is i hamnen hann de inte, då hade vi klarat oss. Långe Jan såg vi blinka i horisonten så det var inte långt från land. Fartyget ligger på 60 meters djup om det nu finns kvar.


Så långt Göran Mörby.

Här följer en annan berättelse om Östanhavs öde så som den är skriven på vrakdyk.se

ÖSTANHAV var i mitten av januari 1963 på resa från Kalmar med spannmål för Gdynia. Vädret var uselt med grov sjö och kuling (17 m/sek) vilket fick sjön att slå in över fartyget som blev nedisat och när sen lasten försköt sig något kom slagsidan som på beställning. Läget blev alltmer kritiskt och vid 2-tiden på natten mot onsdagen började man sända ut nödsignaler då slagsidan åt styrbord ökat så kraftigt att alla man kallats upp på däck...
Fortsätt läsa >>

Tack, Göran Mörby för din berättelse!

- BlogPress/iPad post by Capt. Haddock

2 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Vilket drama och vilken tragedi!

Göran Mörby sa...

Varför går det ej komma in på länken har den som bokmärke men fungerar inte,kan du ordna det?