KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, oktober 10, 2012

Rönnbär

— Ha du sitt po holi! Koltrastarnas flygande styrkor uppvisar tilltagande aktivitet i rönnen. En hotbild mot bären föreligger, sa Haddock åt Madame i morse.

— De e nog säkrast att jag skrider till rönnbärsskörd idag om jag ska hinna få någe me. Snart kommer ju sidensvansarna också å då e de tomt på en kvart.

— Plocka bär du, jag far ti Mattssons å köper frysaskar, sa Madame.

— Jo, de e inga de att jag vill knycka maten ur näbben på dom bevingade men bären jag kan nå från marken betraktar jag med full rätt som mina.

En compañero ringde:

— Frid, kapten, va gör du?
— Plockar rönnbär.
— Ska du koka schelee?
— Nä, jag fryser ner dom å använder i sallader å joggurt å såser som dom e.
— Fy fan, de skrynklar sej i käften barra jag tänker på de!
— Så gammal som du e borde du väl veta att de som e hälsosamt inga får smaka gott. Utifrån dom kriterierna borde ju rönnbär va laddade me hälsobringande nyttigheter. Förresten e dom rätt goda när dom fått sig en frysknäpp.
— Jaja, du lär väl bli så jävla frisk så du överlever jordens undergång den här gången också, den som ska inträffa nu den 21 december.
— Jo de e min uppriktiga avsikt.
— Adiós capitán!


Koltrastarnas har analyserat bären som ätfärdiga. Kalaset har börjat.


Kapten H rycker ut för att hinna få sin del av skörden.


Det blev två pytsar...


och så här mycket finns ändå kvar åt fåglarna. Hyfsad rättvisa har iakttagits i fördelningen av resurserna.

- BlogPress/iPad post by Capt. Haddock

4 kommentarer:

Fru Venus sa...

Äter dom som dom är...? Hm...

Kapten Haddock sa...

Visst. I en sallad med sötsur dressing passar dom riktigt bra. Och när dom tinats efter djupfrysning är dom mindre sura. Goda att äta som dom är. Det är väl därför fåglarna älskar dom efter första köldknäppen.

Anonym sa...

Tror fåglarna gillar dem för då får de sig en fin fylla...

Mässkalle

Kapten Haddock sa...

Där ser man...