KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, november 21, 2012

Sjuk i huvvä

När jag började läsa bloggar och facebook för hundra år sedan retade jag omedelbart upp mig på sjukdomsgnäll. Det finns folk som på facebook ihärdigt och i detalj redovisar minsta lilla förkylning, halsont och ryggvärk. Mera sällan skriver dom dock om hemorrojder, tackålov.

Jag beslöt att min blogg mest ska skildra det positiva i livet, inte sjukdom och elände.

Nu visar det sig att det är jag som är sjuk i huvudet. Dom som gnäller är friska. I alla fall friskare. Nedanfinnandes klipp, det lär ha stått i tidningen Metro, berättar mer om den saken:

Narcissism: En personlighetsstörning som kännetecknas av narcissistens extrema känsla av självhävdelse, bristande verklighetsuppfattning, sitt stora behov av att befinna sig i centrum och brist på empati.

Macchiavelism: Användningen av svek, list och bedrägeri i kampen om politisk och ekonomisk makt.

Psykopatism: Generell beteckning på en störd personlighet ifråga om känsloliv och vilja att följa sociala normer.

Måste nog gå till hjärndoktorn...

 

2 kommentarer:

Pettas sa...

Jisses kapten!

Vi positiva varelser ligger riktigt risigt till med andra ord!
Men det är ju svårt att ändra på sig i den här åldern. Man får väl leva med insikten om att man egentligen är sjuk, fastän man tror att man är frisk. Antagligen är det en sjukdom, bara det, i sig själv.

Ha det gott ni båda vid Slottet!

Fru Venus sa...

:-)) Ja, alltid är det något!