KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, november 27, 2012

Splejsa

Splejsning av öga med kaus på 20 tums hampa-tross
Bilden från gCaptain >>
Vi ska snacka skarvning av, och ögonslagning på, tågvirke och vajer men först vill jag klargöra en sak: Jag vägrar att besudla min käft med det fåniga svenska ordet splitsa. Att splejsa heter nämligen splitsa på blågul svenska. På åländska båtar sa vi splejsa. Och både på norska och danska heter det splejse. Ordet kommer naturligtvis från engelskans splice.
Redan som tarvlig, lågtstående jungman i däckshierarkin fick man börja lära sig splejsa tågvirke. När man avancerade till lättmatros skulle man åtminstone behärska ögon-, kort-, och långsplejs på treslagen manilla eller hampa. Att splejsa vajer var mer avancerat och kunde möjligen få anstå tills man blev matros. Själv hade jag tur. Timmermannen och en matros på ss Yrsa var hyggliga karlar och delade villigt med sig av yrkets hemligheter. Jag kunde nog splejsa vajer redan som färsk lättmatros.
Nå, tidens gång förändrar seder och bruk så splejsning av vajer ombord är väl nästan ett minne blott efter att Taluritsplejsen kom och förtöjningstrossar kommer oftast med färdiga ögon från fabrik. Men när en däcksare någon gång splejsar en av våra dagars flätade polypropylenetrossar så ser det ut som på nedre bilden.
Taluritsplejs


Splejsning av flätad polypropylenetross
Och det heter ögon. Inte öglor. Bara så ni vet.

 

Inga kommentarer: