KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, december 16, 2012

Att åka taxi i Stockholm del 2

I fredags skrev jag om hur jag blev lurad av en taxichaufför i Stockholm. I kommentarerna som följde vägdes nackdelarna med taxiavregleringen emot fördelarna. En av fördelarna skulle vara att "var god dröj" är ett minne blott. Nu finns det tillräckligt med bilar. Så fan heller.

Det var lite snöfall och blåst i Stockholm igår och jag funderade att av ren lathet åka taxi ner till Birka Paradise, en sträcka jag annars brukar promenera på en dryg halvtimme. För att inte råka ut för "fultaxi" igen ringde jag Taxi Stockholm.

"Inga lediga bilar för tillfället, var god dröj ring senare." Hos Taxi Kurir blev beskedet det samma. Fler taxibolag vågade jag inte ringa för jag vet ju inte vilka som tänker lura mig att betala tre gånger normaltaxa.

Nå, det var nästan ett nöje ändå att vada tvärs över Södermalm i den skitiga snömodden och att bära rullväskan vars hjul är för små för sådant före var bara stärkande för kroppen.

Men när det är dåligt väder i Stockholm och du vill åka taxi så gäller det att ringa i så god tid att du har promenadmån i reserv.

Det finns nog ingenting som är bra med taxiverksamheten i Stockholm.

 

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är Kapten Haddock negativ i överkant tycker jag, det e ju lika illa i Helsingfors. Förare som inte kan Engelska ens har jag märkt men jag är glad ändå....

Mässkalle

Fru Venus sa...

Bah....man kan inte jämföra Sthlm och Helsinki på samma dag! Jag har aldrig haft problem med taxi i Helsinki, inte på något språk. Det är mer än vad man kan säga om El Stockholmo.

Kapten Haddock sa...

Håller med fru V. Inte på samma dag. Mässkalle, allt med taxi är bättre i Helsingfors. Ett enda nummer att ringa. Chaufförerna hittar i stan. Priset är garanterat detsamma vilken bil du än tar. Och det är väl lättare att ha överseende med en finsk chaufför som pratar dåliig engelska än en svensk som pratar dålig svenska.

Men värst av allt i Sverige är väl prissättningen. En kund förutsätts syna jämförpriset som finns på bildörren och själv avgöra om det är rimligt. Missar man detta kan man bli lurad att betala tre gånger för mycket. Hur många turister missar detta och blir lurade? Många, inklusive jag själv. Lägg så till chaufförer som vägrar köra för att sträckan är för kort eller att de inte hittar. Jag tror inte att det finns ett så idiotiskt system i någon större stad i hela Europa.

Anonym sa...

jajaja det vanliga kaxet från finsk sida... Jag e jätteglad ändå för vi kom 2a i Moskva ishockeyn var finland blev av vet jag inte....

Mässkalle

Kapten Haddock sa...

Jo, grattis, jag unnar er gärna även den andra platsen... :-)