KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, december 14, 2012

Att åka taxi i Stockholm

kan kosta 136 kronor kilometern.

I Mumbai, Lagos, Jakarta, Panama City och liknande ställen kunde man råka ut för att taxichaufförer försökte lura en. Men man lärde sig. Man förhandlade om priset före man åkte. Det ska man göra i Stockholm också.

Jag stegade fram till den första i raden av lediga taxibilar utanför Birkaterminalen och anhöll om skjuts.

—Jo, varsågod, vart vill du åka? undrade den svartmuskige.

Jag upplyste honom om adressen och tillade att sträckan är 2,8 kilometer.

—Nä, förresten, du kan ta nästa bil, sa chauffören och pekade bakåt.

Jag gick till följande bil och den svartmuskige i den var villig att köra. Efter den åtta minuter långa färden stod taxametern på 382 kronor. Jag har åkt den här sträckan i taxi många gånger och aldrig betalat mer än 180 kronor.

Det var bara att betala. Det lär vara helt lagligt för taxibolagen i Stockholm att lura pengar av folk. Som taxikund lär det vara mitt ansvar att hålla reda på de olika bolagens taxor. Chauffören blev dock rätt besvärad när sonsambon, efter att ha hört vad resan kostade, klev fram och fotograferade bilens nummerplåtar och bolagslogo. Hon utkämpar något slags privat krig mot den omöjliga taxisituationen i Stockholm.

I Stockholm ska man inte ta vilken taxi som helst. Man behöver inte, och ska inte, ta den första bilen i kön. Man tar den bil som tillhör ett bolag man litar på. Bilar från Taxi Stockholm och Taxikurir lär vara dom som har vettiga taxor säger dom som vet.

Förutom dom två ovannämnda finns åtminstone följande taxibolag: Blå Taxi, Two Dices, Taxi 020, Topcab och Sverigetaxi.

Stockholm, hur fan har det blivit så här?

Jag saknar den renhåriga taxiservicen i Las Palmas, och i London, Edinburgh, Genua och Singapore också, för den delen.

10 kommentarer:

Benny Pettersson sa...

Jag minns en gång en taxiresa från Arlanda till Ibis. Lägg märke till att denna berättelse blir utan svordomar ifall det finns någon känslig politiker som läser... Nåja Ibis ser man nästan från Taxikön. Taxichauffören i den första taxin började knappa på GPS:en och fick fram allt annat än Ibis. Jag blev aningen irriterad och efter en 38hrs flight blev man ju kanske aningen brysk. Jag klev ur taxi och vrålade "FINNS DET NÅN SVENSK SMO HITTAR TILL IBIS??" Nej det fanns ingen sådan att uppbringa bland ca 20 taxibilar. Jag valde den "svartmuskige" som såg mest pålitlig ut. Han meddelade genast att han inte vet vda/var Ibis är. Inga problems för det vet jag och jag visade honom vägen. Jag glömde ju att förhandla om priset före vi åkte och blev ju lurad förstås... Jag sade *%&"&%&%@2chaufförs"(")&)" du får hälften varpå jag slängde två hundringar åt honom. Det blev ett %#"&56 liv men det "#%¤ jag i och gick in på hotellet. Ingen polis kom heller och sökte upp mig under nattens lopp!

Anonym sa...

Vi har haft samma problem då vi kommit till Stockholm och skulle till hotell Malmen som ju inte heller är så långt bort, ingen ville köra oss dit! Fy f-n vad galen man kan bli!!!
Åsa

Anonym sa...

Vågar man fråga om det vart någon dricks??
eriksson

Kapten Haddock sa...

Hehe, BP, det där med Ibis känner jag igen. Vi råkade också ut för en chaffis (svartmuskig) på Arlanda som nog visste att ibis möjligen var en fågel men inte ett hotell. Jag fick visa vägen. Jag tror dock att vi den gången klarade oss #%^*$€ hyfsat vad gäller priset.

Anonym sa...

Trodde Kapten Haddock var så rutinerad världsvan som han är..

Mässkalle

Donkeyman sa...

Det alla kritiker av det nuvarande systemet glömmer bort är hur det var innan Taxi avreglerades.

Det var en tid när man fick lyssna på "Dröjan" om man ville beställa bil. "Taxi, var god dröj" ...... upprepat med en dåres envishet i 10-15 minuter. Varefter man fick ett klart besked: "Finns inga bilar inne, var god ring igen". Samtidigt som det faktum att man förbeställt en droska för att resa till flyg, tåg eller något annat inte alls innebar att det faktiskt kom en droskbil vid överenskommen tid.

Därför var det politisk enighet från yttersta vänster till yttersta höger till att något måste göras. Och "något" innebar totalt avreglering.

En avreglering som har inneburit en mängd med nackdelar, men för den som konsekvent använder "de stora" bolagen innebär en ENORM, för att inte säga FUNDAMENTAL förbättring gentemot hur situationen var tidigare.

Problemet i dag ligger i hur man skall "rensa ut" de avarter som systemet har gjort möjliga. Avarter som trots allt är en liten - men väldigt synlig - del av hela systemet.

Fru Venus sa...

Taxi i Sthlm är lika kul bastkjolar på Nordpolen.

Kapten Haddock sa...

Du har nog rätt, Donkeyman. Mina anhöriga använder konsekvent endast Taxi Stockholm och Taxikuriren och då är det inga problem.

Kapten Haddock sa...

... och härmed ber jag åländska och finska taxichaufförer om ursäkt. Jag avslutade inlägget:
"Jag saknar den renhåriga taxiservicen i Las Palmas, och i London, Edinburgh, Genua och Singapore också, för den delen."
Här borde jag naturligtvis också ha nämnt Åland, Helsingfors, Åbo och många andra platser i Finland där taxiservicen är ärlig och effektiv.
En taxiföretagare kommenterar på facebook att en 2,8 kilometers taxiresa på Åland kostar 9,90 euro.

Benny Pettersson sa...

Trots att taxisystemet inte är avreglerat i Finland så fungerar det mycket bra. Så avreglering är inte det bästa på alla områden!