KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, december 20, 2012

Eldrivna färjor

För några år sedan tillsatte Ålands landskapregering en arbetsgrupp vars uppgift var att projektera en ny färja till Töftölinjen. Jag var med i den gruppen. Vi gjorde bland annat en resa till Adelsö och studerade den då alldeles nya eldragna färjan Tora.
 
 
Nåväl, arbetsgruppen gick in för en lösning liknande Tora. Alltså en eldriven färja utan eget framdriftsmaskineri. Driften sker med hjälp av dubbla vajrar och elmotorer. Isproblemet skulle lösas med ett luftbubbelsystem genom slangar utlagda på sundets botten. Välbeprövat, fungerar bra i Adelsö.
 
Sedan dess har det hänt mycket på batterifronten. Litium-jon/litium-polymerbatterierna har utvecklats mycket. Vi ska titta på vad som pågår i Norge men först ber jag er politiker och andra berörda ta en titt på Adelsöfärjans tidtabell, jämföra den med Töftöfärjans och sedan gå och ställa er i skamvrån.
 
Adelsö

Den bofasta befolkningen består av cirka 750 invånare, och invånarantalet har varit ganska stabilt genom århundraden. Flertalet yrkesverksamma pendlar i dag till och från Stockholm, men jordbruk bedrivs i stor utsträckning och ännu finns ett par aktiva yrkesfiskare. Under sommarmånaderna utökas antalet invånare med en mängd sommargäster. På Adelsö finns jordbruk, fiske,en lanthandel, pizzeria, kafé och handelsträdgårdar. Under sommarhalvåret finns guidade turer till den gamla kungsgården, kyrkan och Hovgården.
Adelsöbornas enda förbindelse med fastlandet är färjan. Färjpassets längd är en kilometer.
 
 
Från Aftenposten, Oslo:

Rederiet Norled får världens första batteridrivna färja
 
Rederiet Norled har tillsammans med Hardanger-varvet Fjellstrand utvecklat världens första batteridrivna färja, Zero Cat 120. Färjan ska sättas i trafik på passet Lavik-Oppedal i Sogn och Fjordane från 2015.

– Det blir en prototyp som vi också kan använda i andra sammanhang, säger tekniska direktören Sigvard Breivik vid Norled till Aftenposten.
Enligt Breivik har intresset inom shippingvärlden varit enormt, också i utlandet. Drift av färjor står idag för betydliga utsläpp av växthusgaser och en övergång till miljövänligare färjor ger stora miljövinster. Färjan börjar byggas i sommar.

Skrovet byggs i aluminium och får katamaranform. Jämfört med konventionella färjor i stål sparar detta 30% energi vid framdrivning.

Färjan, som får en kapacitet på 120 personbilar och 360 passagerare, blir en föregångare också på andra områden. Färjan ska utrustas med solceller, värmepumpar, värmeåtervinning och ledbelysning.

Sträckan färjan trafikerar tar 20 minuter och laddning sker på 10 minuter med en speciellt utvecklad laddare i vardera färjeläge. Energin lagras i litium-jon/litium-polymerackumulatorer.

– Vi glädjer oss och har stora förhoppningar på projektet, säger Sigvald Breivik, som tror att färjan öppnar för en ny tidsålder inom fartygstrafiken.

Den nya färjan kostar 30% mer än en konventionell dieselfärja men i gengäld är driftskostnaderna med dagens elpriser bara en tredjedel. Norled får dessutom bidrag från NOX-fonden för stt bygga färjan.

Artikeln i Aftenposten slutar med att Sigvald Breivik säger att med dagens teknologi kan man använda sådana här färjor överallt där färjpasset inte är längre än 20 minuter. Det krävs 10 minuters laddning efter varje överfart.

Vi får följa utvecklingen. Den insatte har redan räknat ut att alla åländska vajerfärjor, samt Skarven, kan ersättas med en Zero Cat av mindre modell än 120:an.

 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket intressant Kapten Haddock.

Mässkalle

GL sa...

Det här är för enkelt, billigt och miljövänligt för att passa Ålandspolitikrarna. Kanske efter ett antal decenniers divlande.

Kapten Haddock sa...

Det finns alltså skisser på en eldragen färja till Töftölinjen. Nu bör Åland noga följa utvecklingen i Norge. En batteridriven färja kan vara ett alternativ när någon av de ålderstigna dieselfärjorna ska bytas ut.

Anonym sa...

Jag tänker mest på Töftöfärjan i det här fallet, men det gäller väl de flesta andra färjor på Åland också. Varför vill inte landskapet införa en turlista istället för det nuvarande systemet där man i princip kör 0-5 bilar fram och tillbaka konstant med väldigt korta pauser på 1-2 minuter?

Om vi skulle införa en turlista på Töftölinjen skulle det innebära:
- Mindre driftskostnader
- Mindre utsläpp, bra för miljön
- Mindre väntetid för passagerare som kan klockan

Vi skulle spara stora summor pengar genom att införa en turlista. Gör det!