KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, december 05, 2012

En död fasanhöna

hittade jag idag ovanpå vedtraven. Jag har gjort mitt bästa. När fyra fasanhönor och en -tupp flyttade in på tomten hämtade jag femtio kilo vete och började mata fåglarna. Det var en vecka före snön kom. Det fungerade bra. Fåglarna kom regelbundet till matplatsen och åt. Snön kom och fasanerna fortsatte att äta vete. Idag har två hönor ätit. Tuppen har inte synts till på två dagar. Varför dog hönan?

 

8 kommentarer:

Fru Venus sa...

Nää.... :-(

Pettas sa...

Hon kanske bara dog helt naturligt..

Anonym sa...

Kanske kattorna vet någonting om detta....

Eriksson

Kapten Haddock sa...

Nej, kattorna vet inget om detta. Fasanen har inga synliga yttre skador. Inte en fjäder är i oordning. Hon låg ihjälfrusen på vedtraven. Ingen katt släpar upp en död fasan på vedhögen och förresten så fick fasanhönorna syn på frassen Måns på gräsmattan för halvannan vecka sedan och började nyfiket gå mot honom. Han sprang undan.

Flunkbuster sa...

Lite underligt är det men vill man bjuda på fågelmat som är riktigt "all-round" ska man hålla sig till solrosfrö! Jag tror vete inte är tillräckligt bra ur näringssynpunkt. Men det är vad jag tror. Jag är inne på tredje 20 kilossäcken med solrosfrö nu och det bara går åt! Strimmiga solrosfrön går åt mer... men om de är bättre ur näringssynpunkt för fåglarna tvistar de lärde...kanske fråga Göran A om han har lite tips? Men han har väl flyttat från ön?

Kapten Haddock sa...

Vid sökning på internet finner man att majs ska vara bäst för fasaner, vete nästbäst. Hos oss får småfåglarna också solrosfrö. Ca fem kilo i veckan går åt.

Anonym sa...

Ja det var ju tråkigt kapten och ni som verkar vara så djurvänliga, en fråga, har ni inga Domherrar hos er??

Mässkalle

Kapten Haddock sa...

Jo, domherrar kommer men mest senare på vintern när det är riktigt kallt och ont om mat.