KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, januari 30, 2013

Tiotusen steg

om dagen ska ju en människa gå för att på ett hälsosamt sätt vårda sin kropp och förbränna intagen energi.

Tiotusen steg? Det är mycket, det. Jag har testat under en veckas tid. Den blygsamma benlängd skaparna (far och mor) försåg mig med gör att det går åt ettusentrehundra steg när jag går en kilometer. Det betyder att jag, för att uppnå föreskriven dos på tiotusen steg, måste gå sjutusensjuhundra meter. Varje dag.

Det här tar tid. I rask promenadtakt, 5,5 km/h, avverkar man kilometern på elva minuter. Härav följer att jag måste gå en timme och tjugofem minuter för att uppfylla kvoten. Varje dag.

Fan, det här börjar ju likna idrottsträning på elitnivå. Bara för att täcka kroppens minimibehov av motion.

Nå, jag ger mig inte ännu men ho vet om jag inte drar ner på dosen så småningom.

Bilden illustrerar min motvilja mot att blöta ner kläder med svett. Och det är faktiskt lättast att gå barfota och naken.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker det ser ut som du är vältränad Haddock...


Mässkalle

Fru Venus sa...

Jeezez. Jag har sagt det jag har och säga hos mig ;-)

Anonym sa...

Se NakkuPelle....

eriksson

Singelmamman sa...

Fru Venus varnade för en nakenchock så jag var ju tvungen och gå hit och kolla...

Heja heja heja! Så många steg går inte jag på en dag. Eller vecka ens.

Knasterfaster sa...

Oj, jag blev mer chockad av rörligheten än nakenheten!

Gina sa...

Sidu, det var som Fru Venus utlovade ;-). Ser bra ut, heja heja!

Anonym sa...

Verkar va i mesta laget såsom daglig minimi dos ??
Gick 6,22 km på 1:09:51 o var nöjd.
Det blev 6224 steg ?!
Det är nog som säger , det liknar elitträning med 10000 steg? !
hils
Stefan

Baronessan sa...

Jag tittar in och säger heja på uppmaning av Fru Venus :)
Spänstigt värre här ser jag. Själv har jag vallat ovillig Gubbe runt i affärer i ett par-tre timmar. Fan vet hur många steg det blev. Men många!

Fru Venus sa...

Har du inte läst Baronessans blogg tidigare ska du börja göra det nu :-))