KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, mars 26, 2013

Åland är kopplat

till nästan allt som händer, och har hänt, i världen. Det har jag lärt mig sedan jag började skriva blogg.

Det tog inte mer än några timmar efter att jag skrivit gårdagens krönika om Adolf Erik Nordenskiöld innan vännen Conny Andersson hörde av sig och berättade att Nordenskiöld sannerligen hade suttit inblåst en vecka på Seglinge och ytterligare några dagar på Signildskär.

Sedan spände han på sig skridskorna och åkte över isen till Grisslehamn, nästan.

Nordenskiölds namn lär finnas bevarat i gästboken från Signildskär.

Allt det här hände när den unge Adolf Erik hade retat ryssarna i Helsingfors och måste fly från storfurstendömet till Sverige.

Det kommer mer om Nordenskiölds skridskoåkning senare. Nu ska vi prata om ångaren Sofia och vintertrafiken på Åland runt förra sekelskiftet. Det är nämligen också starkt kopplat till den världsberömde professor Nordenskiöld.

Hösten 1894 sattes i vintertrafiken mellan Åbo, Mariehamn och Stockholm in en ångbåt som hette Sofia. Ålänningarna, alla tjugotusen, jublade. Nu, äntligen skulle man två gånger i veckan, året runt, få säker båtförbindelse med broderfolken i öster och väster. Sofia var ju den ångare med vilken Nordenskiöld hade seglat ända till nordpolen (fast det var bara till Svalbard och Grönland), menade man, så hon skulle nog klara isen. Men si, i Ålands hav och Skärgårdshavet hjälpte det inte att man varit "nordpolsfarare". I februari 1895 lades Sofia upp i Stockholm. Det var tjugofem grader kallt och isen var för svår...

Och resten får ni läsa i tidningsklippen från 1901, skrivna av självaste Julius Sundblom.

 

Inga kommentarer: