KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, mars 22, 2013

Chi-mo-ka-ma

av Dan Andersson kan jag inte förstå hur jag missat. Språket är mustigt och dråpligt. Boken handlar om hans tid i Amerika.

"Han sade att han varit gift med en indiankvinna i tre veckor, men sedan hade hon blivit otrogen, och när han ville spöa henne hade en av hennes bröder stuckit honom i ryggen med en bordskniv, vilket gjorde mer ont än om han stuckit dit en korkskruv, påstod han, och han hade hämnats på det viset att han skurit ett kors i pannan på henne med pennkniven och strött snus i såret.

Frederick påstod att hos honom fanns inte mer än ett själsligt lyte, vilket bestod i att så fort han vart allt för full allt för länge tyckte han sig vara ett eller annat djur. För närvarande var han alldeles säker att om han söp i tre dygn skulle han tycka sig vara en giraff.

– Det är alldeles förbannat, sade han. Men jag tycker halsen blir så lång att jag skulle kunna äta toppskotten på tamrackträden. Jim Garnet tyckte alltid att hans huvud svällde ut så att det uppfyllde hela trakten. Jim vart också vansinnig, det är ett säkert tecken, när huvudet sväller så där. Jag minns hur Jim skrek att vi skulle gå ur vägen, så att han fick plats för huvudet, det var otäckt. Men jag tycker bara att halsen förlänges."

Utdrag från: Dan, Andersson. Chi-mo-ka-ma. Berättelser från Norra Amerika.” Litteraturbanken, 2008-04-14. iBooks.

Materialet kan vara skyddat av upphovsrättslagar.

 

Inga kommentarer: