KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, mars 25, 2013

Vega


Litteraturbanken, http://litteraturbanken.se/#!epub, är en guldgruva för en som, likt bloggskrivaren, läser böcker i sådan takt att kredtitkortet skulle få nötningsskador om man var tvungen betala för allihop.

Har just avnjutit tusen sidor av "Vegas färd kring Asien och Europa jemte en historisk återblick på föregående resor längs gamla verldens nordkust". av Adolf Erik Nordenskiöld.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegaexpeditionen

Vegas färd genom Nordostpassagen 1878-1880 är naturligtvis välkänd både hos svenskar och finnar. Adolf Erik var ju finländare och det var Sverige med kungen Oskar II i spetsen som finansierade resan.

Det här är ju aktuellt nu när sjöfarten genom Nordostpassagen ständigt ökar. Det var Nordenskiöld som med Vegaexpeditionen lade grunden. Och mycket av det han siar om i sina 130 år gamla böcker har slagit in.

Vega

Vega var ett utmärkt fartyg, ursprungligen byggd för valfångst. Det förefaller som om skeppsbyggarna idag borde titta lite i backspegeln för att lära sig designa goda, driftsnåla skepp.

Professor Nordenskiöld vistades en stor del av sitt liv i arktiska farvatten.

 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haddock kanske skulle lägga upp sin bok där så vi andra med begränsade resurser kunde ta del av den?

Benny Pettersson sa...

Men vad tusan?? Tycker du "Anonym" att 5e är dyrt?? Skriv en bok själv du och tryck den med egna pengar så får du se...

Kapten Haddock sa...

Nja, Litteraturbanken kör väl med upphovsrättsfri litteratur. Men på http://www.las-en-bok.com/ hittar man gratisböcker av nyare modell. Jag tänkte faktiskt först skriva min bok enbart för den sajten men ändrade sedan åsikt och försöker nu få utgivningspengarna tillbaks.

Benny, PDF-modellen har stigit till 10€ 😊

Anonym sa...

Jag tackar och bockar "Benny" eftersom du tydligen anser att jag har talang för att skriva. Det är nog mera än jag själv är medveten om.

Vad tycker "Benny" att jag ska skriva om? Och vad är det jag ska se?