KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, augusti 09, 2013

Mera ris till Ejdern

Marie Therese Nielsen skriver på facebooksidan Skärgårdstrafikens framtid:

Jag citerar:

Tisdagen den 30 juli väntade vi gäster från Danmark till Sottunga. De hade bokat 21.30 båten men lyckades komma med 16.00. Väl framme i Sottunga väntar min man på gästerna vid hamnen, tillsammans med två barn. Han vinkar till våra vänner som sitter klara i bilen för att köra av. Plötsligt upptäcker han att besättningen börjar lasta innan våra vänner kört av, och skyndar sig ombord för att förklara misstaget. Gissa om han blir chockad när besättningen säger att ingen bil ska av i Sottunga, alla ska till Kökar (!) Han försöker förklara att det blivit fel, våra danska vänner ska av i Sottunga men lastarna vägrar. De har pressat tidsschema och har inte tid att flytta några bilar. En hetsig diskussion utbryter och min man, tillsammans med gästerna i bilen försöker förklara att så här kan man inte göra, men det är för döva öron. Plötsligt ropar Ella 9 år i panik att båten åker, då står alltså min man med en 2-åring i famnen och Ella bredvid, på båten, när besättningen fäller ner bommen och gör klart att backa ut båten. Min man får kasta sig av båten med barnen, som givetvis är chockade och väldigt illa berörda. Ejdern kör därefter vidare till Kökar med våra vänner, som varit på resande fot i 24 timmar med två hungriga och trötta barn. Jag ringer Ejdern och får till slut fatt i kaptenen, som inte kan förklara hur det kunde hända. Han skyller allt på besättning och hamnpersonal och hävdar först att han inte kände till händelsen förrän långt ifrån hamn, men försäger sig sen och avslöjar att han sett det hela från bryggan men kunde inte lasta av halva båten för en bils skull (sanningen är att TVÅ bilar skulle flyttas).

Hur kan detta få hända? 2.5 timmes extra resa för att besättning och hamnpersonal inte kan kommunicera. Jag är inte upprörd över att det blev ett missförstånd, sånt händer, men hur fan kan man tvinga en familj att resa till Kökar och tillbaka för att man måste hålla en tidsplan? Det är upprörande och fruktansvärt dålig hantering.

Kaptenen menade att detta aldrig hänt förr, men lustigt nog möter min syster en släkting på Sottunga som varit med om exakt samma sak denna sommar MED EJDERN. Och sorgligt är det när jag pratar med andra och ingen blir överraskad utan säger att det är allmänt känt att dessa besättningsmän är idioter (inte mina ord). Jag skulle skämmas som arbetsgivare.

Slut citat.

Marie Therese, jag heter Ole Lundberg och är skepparen du talade med i telefon, du minns, det där samtalet där du skällde ner mig efter klingande noter och bland mycket annat påminde mig om att jag "är anställd för att utföra en samhällstjänst som jag tydligen inte klarar av" och undrade varför jag inte har bättre koll på min personal och varför jag inte gick ner på bildäck och redde upp situationen och att det var min självklara plikt att omedelbart betala tillbaka biljettpengarna till en dansk familj som fanns ombord på min båt och att se till att nämnda familj med småbarn fick mat.

Jag gjorde det du krävde men familjen avböjde mat ur vårt enkla skafferi. Smörgås och mjölk var det vi hade att erbjuda.

Eftersom jag inte är, och inte heller tänker bli, medlem i facebookgruppen Skärgårdstrafikens framtid och således inte kan kommentera där väljer jag att på detta sätt förklara händelsen.

Biljettförsäljaren i Långnäs placerade av misstag sottungabilen bland kökarsbilarna. Försäljaren upptäckte omsider felet, blev mycket olycklig, ringde mig och sin chef i Mariehamn men det samtalet fick jag en god stund efter avgång från Sottunga och efter att jag talat med dig.

Och nej, det hade aldrig hänt oss förut att vi hade lastat kökarsbilar i Långnäs som visade sig vara destinerade till Sottunga. Däremot lastades en bil fel en gång i Överö så att den inte gick att lossa i Sottunga. Den gången var det vårt fel helt och hållet eftersom vi "glömde bort" att bilen skulle av i Sottunga.

Jag såg från bryggan att däcksmanskapet talade med en man på däck men jag hade ingen aning om vad den diskussionen gällde. Jag trodde att han möjligen förhörde sig om bilplats till Kökar, eller nåt. Jag väntade otåligt, då ett hamnuppehåll på över fem minuter får håret att resa sig på skepparen som är bunden av en tidtabell som vår. Vad som avhandlades på bildäck och att vi hade en sottungabil inklämd bland kökarsbilarna fick jag reda på först när däcksarna kom upp på bryggan efter att jag kört ut från hamnen.

Lossning av den danska bilen över fören hade krävt ilandkörning av många bilar samt ett husvagnsekipage. Alternativet, att vända båten, lossa tre kökarsbilar och med handkraft lyfta ut bakändan på danskarnas bil så att den skulle kunna backa iland var heller inte realistiskt. Så däcksarna bedömde på stående fot att vi inte kunde försena båten ytterligare eftersom en stor del av vår last och mycket folk skulle över till Gudingen som låg i Kökar och väntade. Ejdern var redan drygt 20 minuter försenad och skulle ännu in till Kyrkogårdsö på vägen, (efter avgång från Sottunga ringde dock passageraren på Kyrkogårdsö och avbokade). Jag anser att det beslutet var rätt.

Varför det blev så tokigt att familjen inte tillfrågades om de ville gå iland, eller din man eller de själva frågade om de kunde gå iland medan deras bil gjorde en sväng till Kökar kan jag inte svara på, men vi godkänner inte uttrycket att de "tvingades" stanna ombord. Vi hade självfallet väntat någon minut för att släppa dem iland och det hade inte varit något problem för oss att ta hand om bilen. Den frågan diskuterade vi inte ens ombord efteråt. Vi antog helt enkelt att de inte ville lämna bilen.

Vi som var på jobb beklagar det inträffade medan vi mödosamt försöker svälja beteckningen idioter.

3 kommentarer:

Skipper sa...

Ja du Haddock, det gäller att kunna läsa mellan raderna. En egenskap som du tycks sakna. Tur att du är pensionär, håll dig i land i fortsättningen.

Anonym sa...

Jag färdades en tur med Ejdern i juli i sommar och tyckte att det kändes tryggt med en erfaren kapten vid spakarna, bland den annars så unga besättningen. Tack för en trevlig och säker resa.

Blogger sa...

Bluehost is definitely one of the best web-hosting provider with plans for all of your hosting requirments.