KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, augusti 02, 2013

Varför är Ejdern sen?

Sista resan

Sommarjobbet som skeppare på ms Ejdern är slut. Det var med blandade känslor, mest lättnad, jag klev iland från skutan i Långnäs på onsdagskvällen. Jag ångrar naturligtvis att jag tog jobbet. Syrliga kommentarer om skepparens ålder i tidningarnas sms-spalter var något jag inte väntade mig. Det har känts olustigt det hela. Men mest har det ändå messats om Ejderns förseningar. Stackars lilla tappra Ejdern, född -77, har häcklats och risats så det fladdrat i fjäderdräkten.

Varför är Ejdern sen?

Ejdern kör, beroende på veckodag, en och en halv till två och en halv resa tur och retur Långnäs - Överö - Sottunga - Husö/Kyrkogårdsö - Kökar. Den här rutten kallas södra linjen och har i sommar trafikerats av två fartyg, Ejdern och Skiftet. Skiftet är modernare och gör bättre fart än Ejdern.

Vi följer med på en resa med Ejdern. Vi avgår från Långnäs. Enligt tidtabellen har vi nu 35 minuter på oss innan vi ska avgå från nästa hamn, Överö. Vi behöver inte vara generösa mot skepparen men vi måste väl ändå ge honom två minuter för körning in och ut ur hamnen samt fyra minuters uppehåll för att matroserna ska hinna lossa och lasta. Återstår då en körtid på 29 minuter Långnäs - Överö. Sträckan är lite drygt 7 sjömil. Det krävs en fart på 14,6 knop för att klara detta. Ejdern gör 11,5 knop! Hon går ut från första mellanhamnen, Överö 10-15 minuter försenad. Varje resa.

Nå, vi fortsätter mot Sottunga. Ejdern stånkar på med sina 11,5 knop men efter den första rivstarten har tidtabellmakarna av någon outgrundlig anledning på den här sträckan, som är bara 5,6 sjömil, givit skutan samma körtid som på den första som var 7 sjömil lång, så förseningen till Sottunga ökar med bara 5 minuter. Vi avgår alltså från Sottunga 20 minuter försenade, förutsatt att det inte är en av de tre dagar i veckan då vi måste vänta tio minuter på Kökars mjölkbil medan chauffören kör iland och lossar varor. Då är förseningen redan vid avgång från Sottunga cirka en halv timme.

Färden går vidare mot Kökar där ms Gudingen ligger och väntar på att ta över Ejderns passagerare och bilar som ska vidare till Galtby. Oroliga passagerare börjar höra sig för om Gudingen väntar. Jo, Gudingen väntar och Ejderns skeppare kan informera passagerarna om att vi ännu ska anlöpa Kyrkogårdsö för att hämta en cyklist (ibland är det bara ett par lådor grönsaker som ska slängas iland) så förseningen kommer att öka till 35 minuter.

Vi anländer alltså till Kökar 40 minuter efter tidtabellen. Besättningen lossar och lastar i halsbrytande fart och vi avgår från Kökar, nu bara 20 minuter efter tidtabell, eftersom det givna hamnuppehållet på en halv timme (vissa turer bara 15 minuter) har kapat en bit av förseningen.

Under returfärden ökar förseningen på samma sätt som på utresan så Ejdern anländer till Långnäs 45 minuter efter tidtabell. Anslutande bussar har gått, folk missar Rosellas avgångar och missnöjet är stort.

Tidtabellen är nämligen så finurligt gjord att alla bussanlutningar som ska korrespondera med Ejderns och Skiftets ankomster är gjorda så som om Husö och Kyrkogårdsö inte existerade. Visserligen står det en fotnot i tidtabellen: "Då både Kyrkogårdsö och Husö angörs på samma tur blir tiderna i följande hamnar ca 15 minuter senare" men det är ren lögn. Den rätta siffran är nog snarare 25-30 minuter.

Jag har här beskrivit en typisk resa med Ejdern. Men det kan vara värre. Den såkallade Kökars mjölkbil som kör ut varor till Sottunga, Husö/Kyrkogårdsö och Kökar kan bara den ensam försena båten med 20 - 30 minuter. Bilen kör tre gånger i veckan och är alltid 5-10 minuter sen i Långnäs. Det här lär bero på rutiner hos ÅCA som gör att man inte kan få iväg bilen i tid till färjan. Sedan ska båten vänta i hamnarna medan bilen kör iland och lossar. Sådana resor kan förseningarna bli mycket större än de jag beskrivit ovan.

Nåja, på måndag den 4 augusti är sommarturlistan ett tråkigt minne blott. Hoppas vi aldrig behöver se något liknande igen.

 

11 kommentarer:

Ulla-Karin sa...

Det är bra att en som är insatt skriver som det är. De som har klagat på skepparens ålder är lika oinformerade som de som gjort turlistan!

Anonym sa...

Hejsan och kul att du är tillbaks med Bloggen som uppskattas av många, men det är en sorglig reseberättelse som du skriver om ang. alla förseningar, säkert vet trafikavdelningen om problemet men vad händer? Ang. messen om åldern så hör det till kategorin "Barnsligheter"

Eriksson

Anonym sa...

Skönt för dig att slippa eländet kapten och nu får du tid för ditt eget fartyg och med passagerare som är nöjda att bara få fara med en sådan kunnig och trevlig Kapten.

Vinden är fri

Mässkalle


Anonym sa...

Detta förklarar ganska klart vilken verklighets anknytning logistikavdelningarna på vissa företag (trafilavdelningen) har.
Verkar vara ett genomgående problem innom sjöfart.
Alex

Anonym sa...

Ha ha... Ja Du kapten Haddock...
På "min tid" körde vi ända till Galtby... Då blev förtåss förseningarna betydligt längre... Och det är ingen ursäkt men beklagligt att det fortfarande inte har skett några större förändringar...
Tycker själv att landskapsfärjorna borde "dra ner farten" och därmed spara på både miljö och bunker. JH

Anonym sa...

det är inte bara ejdern som är sen. Skiftet är lika sen på 12.00 turen från Långnäs. de som har gjort turlistan har ej tänkt. Hoppas att de tänker till till nästa år. Om man nu ska med Rosella får man ta en tidigare färja om man inte vill chansa. 1 gång i år har jag bommat Rosella pga sen ankomst till Långnäs. Ha en bra fortsättning av sommaren.

Trångsunds Gårdsbageri sa...

jag har rest med dig som befälhavare ganska många turer under denna sommar, och jag tackar så hjärtligt för det... vet att du och den övriga besättningen gjort ert bästa utav situationerna som uppstått med tidsförseningarna, det vore dock också mycket önskvärt/tacksamt om den ledning som styr och ställer över skärgårdstrafiken kunde ta del av sommarens fel och brister och försöka rätta till alla problemen till nästa säsong... Tack Kapten Haddock och ha en fortsatt trevlig sommar... med hälsningar ifrån Kökar.

Anonym sa...

Hej Ole,
Det var likadant när jag hoppade in som skeppare på Knipan häromåret, även om den hade lite bättre fartresurser än Ejdern. Men förseningarna var oundvikliga, särskilt på de turer som man måste vika in till Husö och/eller Kyrkogårdsö. Ibland kom man lite för fort in till färjfästena för varje sekund som man förlorade lades till förseningen.
För det mesta tyckte jag nog att folk hade förståelse och att vi gjorde så gott vi kunde, och jag tyckte om linjen och att vi i besättningen delade på matlagningen. Eftrsom det var en sommarbåt så var det inte så många gnällspikar ombord och stämningen var god.
Hälsningar från Bornholm
Henka K

Anonym sa...

Jag förstår hur du tänker och känner, men försök att fullständig SKITA i vad sms:arna skriver. Har man inte mer vett så är anonyma mess det enda intelligensen räcker till. Så länge teoretikerna bestämmer vad som ska göras i praktiken kommer ALLA färjor dras med förseningar, precis som de gör idag. Jag har saknat dig, KRAM! / Venus

Anonym sa...

Det gläder mig att du tar upp detta ämne då något måste ske till nästa sommar. Ditt blogginlägg verkar ha fått ett gott rykte av både journalister och privat personer, hoppas även Politikerna läser detta.
Tack så mycket :)

Vid sidan av farleden.

Bengt Söderholm sa...

Om dina erfarenheter kan man travestera gamla författare:" inget nytt under solen". Så här har landskapets " planering " av , spec. sommarturlistor alltid varit. Att hålla dem skulle förutsätta att färjorna gör minst 15 kn., släpper ner och tar upp klaffen.i mellanhamn utan att varken lossa eller lasta en bil( för att inte nämna ltr. och husvagnar)! Sidohamnar, som Husö och K: gårdsö är inte alls beaktade. Så har det varit på Södra linjen sen jag gjorde mina första vik. där -78, och INGET har förändrats i sak, snarare blivit värre.Detta leder ju till ett fullständigt kaos för spec. resenäer, som ju tror att de kan hinna med olika vidareförbindelser från fasta Åland. Men inga påpekanden från färjorna till Ålandstrafiken har nånsin kunnat ändra på denna " turlistteknik". Grundorsak; på Åland styrs allt av politiker( finns gott om i alla kommuner), ingen tjänsteman kan ta ett vettigt beslut, allt styrs direkt via LR, speciellt färjornas tidtabeller( och kanske busstidtab. också), ganska otroligt egentligen. Man undrar vad de gör med en " trafikavd." överhuvudtaget. Få se hur det blir i framtiden, när nu alla linjer ska privatiseras. Knappast värre heller..

Sommarhälsn. Bengt S.( som fastnade för länge i " folkrederiet"