KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, september 29, 2013

Bärbar röklåda

 

Den är klar, lådan för kallrökning.
- Ful anordning, tycker Bamsan. - Inga kan man krypa in i den, heller.

Reglerbart luftintag i botten. Plåt för rökgeneratorn.

Tre galler. På det nedersta ska placeras en långpanna från hushållets ugn för att fånga upp eventuellt dropp. Man kan även i långpannan hälla vatten för att öka luftfuktigheten men nödvändigheten därav vet jag ännu ingenting om. Troligen ska luftfuktigheten vara låg då kallrökning ju egentligen är en torkningsprocess.

Skjutbart lock för byte av rökalstrare.

När locket skjuts åt andra hållet får man reglerbart rökutsläpp.

Laddat och tänt. Plåten är gjord för två rökapparater.

Tjugonio grader. Genom att öppna rökutsläppet mera får jag ner temperaturen till 25°. Detta med rådande lufttemperatur på 10°. Det här betyder sannolikt att med lufttemperatur över 15° går det inte att kallröka.

Spett för att hänga produkter, tillexempel strömming. Gallren tas då bort. Jag tänker mig tio spikar på vardera sidan av spettet. Genom ögonen hängs strömmingen på spikarna. Det gör tjugo strömmingar per spett och det ryms tio spett. Jag kommer antagligen att röka abborrar hängande också. Abborrarna kan exempelvis bindas ihop i stjärten två och två och hängas över spetten. Jag borde få rum med fem spett á tolv abborrar.

Sådana mängder strömming och abborre röker man ju inte i ett tvåpersoners hushåll men jag ville nu bara berätta att detta rökskåp räcker till även för en tjugotvå personers familj.

Tack till Olles El i Godby varifrån jag fått gallren. Standardgaller är det, lätta att få tag på från skrotade spisar.

 

4 kommentarer:

Fru Venus sa...

Alltså, du är verkligen på gång!
Uppfinnar-Ole :-)

Kapten Haddock sa...

Jag säger som Agatha Christie:

"Invention arises directly from idleness, possibly also from laziness".

Anonym sa...

Är det torra al spån du använder dig av?

TF

Kapten Haddock sa...

Ja, torra alspån.