KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, september 24, 2013

Kallrökning

Medan regnet forsade ner över nejden ägde ett tio timmar långt vetenskapligt experiment rum i residensets garage igår. Resultatet blev godkänt.

Rökaren har länge funderat på hur han ska få till rök i ett slutet utrymme utan att temperaturen går över 30°. Lösningen blev grillen och några tomma burkar som innehållit kattmat.


Regnbågsfilén har legat i 10% saltlag ett dygn. Burken avger aromatisk rök från alflis.

Rökgeneratorn tänds. Burken avger rök utan eld i ca 45 minuter.

En termometer är av nöden. Burken blir varmare mot slutet och man får passa på att det inte blir för varmt.

Det tog tio timmar. Fisken blev bra om än något för salt. Det räcker nog med 5-7% saltlösning som marinad.

Och ständig övervakning är av nöden. Rökburken ska bytas var 45:e minut och temperaturen ska hållas under 30° medelst luftinsläpp. Metoden kräver alltså rökarens ständiga närvaro. Nästa steg i utvecklingen blir väl att bygga ett par sådana här:

 

2 kommentarer:

Kaj Forss sa...

Hej.
Jag har haft en kallrök i många år och det är en tät trälåda som jag har en liten elslinga i. På den lägger jag en ca. 2 cm tjock, torr albit. Av värmen börjar biten glöda och skapar rök. med en termostat håller jag en ungefärlig temperatur och biten räcker i ungefär 3-4 timmar. I somras fanns det ett element för kallrökar på Sparhallen, men jag har inte prövat det ännu. När jag kallröker lax så gravar jag den med massor av rosepeppar, dill i drivor och efter några dagar, när den har tait åt sig mucket smak, så skrapar jag av kryddorna och kallröker den i 7-8 timmar. Jättegott, men smakar mer än de traditionellt kallrökta laxarna.
Jag brukar kallröka allt som går att äta. älgtunga, älgrulle, rådjurs och älghjärta och sjöfågel.
Då kokar jag det först i 10 % saltvatten i ca. 4 timmar så det är mört. sedan kallröker jag det en dag. Skall göra en sats nu i oktober lagom till älgjaktspremiären i Kumlinge.
Lycka till

Kapten Haddock sa...

Tack för tipsen Kaj. Värkligen värdefulla för mig som är helt okunnig i kallrökningens ädla konst. Efter att ha läst din kommentar ringde jag omedelbart till Sparhallen och frågade efter elementet du nämner. Tyvärr var det slutsålt. Jag forskar vidare.