KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, september 26, 2013

Mera om kallrökning

Perforerad plåt for jag till Holmbergs och köpte. Av plåten tillverkade jag ...

två stycken "rökgeneratorer" med måtten 50 x 50 x 400 mm.

Sedan provkörde jag med ÅCA-ost av märket Bomarsund på rökhyllan. När bilden togs har alspånen brunnit i två timmar och osten börjar få färg. Hela brinntiden blev 4,75 timmar och osten blev gyllene brun.

Hörni, det här är nästan en sensation! Spånen i plåtlådan avger rök i nästan fem timmar. Det blir inte särskilt varmt heller. Temperaturen i grillen gick aldrig över 28°.

Grillen är dock långt ifrån optimal som röklåda. Nej, nu ska här byggas rökskåp av prima bräder. Och det får bli stort. Röken räcker till!

Planen är sedan att kunna både kall- och varmröka i skåpet. Med måttligt drag och genom att lägga in två, eller till och med tre, rökalstrare hoppas jag uppnå den temperatur som behövs för varmrökning. Jag har plåt i verkstan så jag kan göra fast sex stycken till.

Vidare kan meddelas att beställning på elektrisk rökgenerator är inlämnad till en köpman i landskapet. Det är en apparat i vilken man placerar en träbit på ett hett element. Träbiten lär ska måsta förnyas ungefär varannan timme. Man kan räkna ut vad det betyder vid rökning av bacon och stora köttstycken. En sådan operation kan behöva pågå i många timmar, kanske flera dygn. Med min rökapparat får jag i alla fall sova nästan fem timmar mellan spånpåfyllningarna. Nå, den elektriska apparaten ska testas när den kommer nästa vecka nån gång. Vi får se vad som är bäst. Det kommer rapport.

 

4 kommentarer:

BP sa...

Ser med något otålig spänning framemot rapport över framstegen så att jag sedan kan följa i kaptens kölvatten!!

BP sa...

http://www.motonet.fi/fi/tuote/541038/Kylmasavugeneraattori

Fast jag tror att el är bättre för nerverna!

Anonym sa...

Hur smakade osten efter så länge i grillen?

Eriksson

Kapten Haddock sa...

Mycket god ost!