KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, september 26, 2013

Rökt

Rökning alla dagar. Blir det tjatigt? Det kan inte hjälpas mina damer och herrar. Det är inte slut ännu heller. Jag tänker också inom kort redovisa hur jag bygger rökskåp av råspont sågad och hyvlad ur åländsk fura.

Dagens experiment gick till så här:

Laddat för nio timmars rökutveckling. Blåslampan i bakgrunden behövs för tändning. Här duger det inte med nån vanlig braständare.

I gaveln finns en springa som är avsedd för tändning. Här sätter jag fyr med blåslampan. Det tar cirka femton sekunder innan spånen glöder av egen kraft.

En präktig bit färdigt marinerad östersjölax ligger på gallret. Spånen glöder. Bara att fälla ner locket och syssla med annat tills rökpatronen ska bytas om fyra och en halv timme. Tjugofem grader, det var medeltemperaturen under dagens rökning.

Nio timmar senare får maestro betalt för mödan. Bland de övriga delikatesserna vill jag framhäva den till vänster på tallriken. Det är bomarsundsosten jag rökte igår.

Jag slutar här för det saknas ord ...

 

3 kommentarer:

Gunnar Aspman sa...

Fin beskrivning på bra metod för att röka fisk



Kan du visa en ritning på ett rök skåp

Georg sa...

Du är aldrig "tjatig" min gode captain. Jag läser alltid dina inlägg med stort intresse och beundrar dina bilder och fantastiska idéer. Du har fått gåvan! fortsätt dela med dig!

Fru Venus sa...

Det var gott då med andra ord?