KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, oktober 23, 2013

Min amerikanska ProQ Cold Smoke Generator,

den ser ut så här ...,

godhetsfullt hemhämtad från stora världen av kapten BP, fungerar inte bra med de grova spån jag hittills använt för rökning av fisk och kött så det gällde att hitta en bra metod att tillverka sågspån av ale. Jag resonerade som så att om man står och är rådlös blir man spånlös så jag skred till verket på följande vis:

Jag kopplade dammsugaren till spånuttaget på snickarmaskinen medelst ...

en adapter tillverkad av en 1,5-liters PET-flaska.

Sedan ställde jag anhållet så nära klingan jag vågade, ett avstånd på 0.4 mm blev det ungefär, startade sågen och dammsugaren och började såga tvärs på vedträn av al.

Fyrtio minuter senare var jag ägare till den här mängden sågspån. Räcker till flera hundra timmars rökning. Nu är jag självförsörjande på spån av al, kan sälja också ...

ProQ Cold Smoke Generator är för övrigt en makalös manick. Den ryker i tio timmar på en påfyllnig och avger nästan ingen värme. Som rökskåp kan man använda en papplåda, grill, trälåda, plåtlåda, men den ger inte stora mängder rök så skåpet bör inte vara för stort, runt femtio liter kanske är passligt.

 

2 kommentarer:

BP sa...

Bra att du gillade den! Idag har jag fått en bit kallrökt öring av farsan. Han hade tidigare problem med att det blev för varmt i röklådan så han byggde en låda till där han har spånkorgen och sen är det spirorör och flexslang emellan och då var värmeproblemet löst.

Kapten Haddock sa...

Bra! Den där lösningen med rör mellan rökmaskinen och lådan har jag sett på nätet. Och när det blir sommartemperaturer ute är det väl enda vägen. Kanske det behövs vattenkylning till sommaren?