KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, oktober 18, 2013

Sex dagar, sex fartyg,

fyrtio körtimmar och 250 nautiska mil - det blev facit på kaptenerna Haddocks och Morgan-Oakhearts maratonförflyttning av vajerlösa vajerfärjor veckorna 41 och 42 i oktober 2013. Så här gick det till:

Lö 12: Körde Reservfärja 3 från Mariehamn till Björkö. Körtid åtta timmar. Bytte färja. Körde Björkö från Björkö till Djurholm i Brändö. Drygt två timmar. Under de här etapperna användes motorbåten Skrakan som följebåt och draghjälp. Övernattade på Brändö vägstation.

Sö 13: Lämnade Skrakan i Djurholm. Körde Björkö från Djurholm till Åbo reparationsvarv i Nådendal. Körtid ca tio timmar. Natt på hotell Palo i Nådendal

Må 14: Dockade Björkö tillsammans med ms Knipan i varvets flytdocka. Natt på hotell Palo.

Ti 15: Vistades på varvet RMR Merirakenne i Åbo, Pansio. Provkörde och gjorde färjan Embarsund sjöklar efter dockningen. Natt på hotell Palo.

On 16: Körde Embarsund från Pansio till Hummelvik. Tio timmar. Natt i egna sängar.

To 17: Körde Embarsund från Hummelvik till Embarsund, reservfärjan Töftö från Embarsund till Seglinge och Seglinge till Mariehamn. Tio timmar.

Situationen för närvarande är alltså att Björkö i sinom tid ska köras från Nådendal till Björkö, Reservfärja 3 från Björkö till Mariehamn, Seglinge från Mariehamn till Seglinge och Töftö från Seglinge till Töftö.

Det finns jobb. Risken är att något av de förestående uppdragen kolliderar med herrskapet Haddocks planerade flykt till Las Palmas den 27 oktober. Detta fastän Haddock i somras sa åt frun: - I år bokar vi Las Palmas-resan så sent att det inte kolliderar med några färjdockningar.

 

Inga kommentarer: