KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, november 24, 2013

Förnuftig båtdesign - andra delen

I torsdags skrev jag om glädjande designtrender inom nöjesbåtindustrin. Samma sak sker inom skeppsbyggnad. Mellan de två avbildade båtarna skiljer det hundra år men likheten är slående.

Viking VI ritades 1912 av C.G. Pettersson och byggdes 1913. Båten är 11,25 m lång.

AIDAprima är trehundra meter lång. Hon är under byggnad vid Mitsubishi i Japan och ska från och med sommaren 2015 köra kryssningar utgående från Hamburg.

Length overall: 300,00 m, beam: 37,60 m, draft: max. 8.10 m, tonnage: 124,500 GT, speed: (service) 16.0 kn, speed: (max.) 21.5 kn.

Så här skriver Aida Cruises:

"The new generation of AIDA ships is setting new standards in terms of environmental protection. A comprehensive filter system to reduce exhaust is being installed in the new ships currently under construction. With this yet unrivaled exhaust treatment technology, we are able to filter and thus reduce by between 90 and 99 percent of all three significant emissions, namely soot particles, nitrogen oxide, and sulfur oxide, for the very first time.
A completely new kind of hull design increases energy efficiency considerably. Another first for the cruise industry is the use of the Mitsubishi Air Lubrication System (MALS). This modern technology allows the ships to glide on a carpet of air, thereby further reducing fuel usage. The latest in pod drive technology also contributes significantly to the decrease in fuel usage. Ships of the new AIDA generation will be the first passenger ships to be outfitted with dual fuel engines and can also be powered almost emissions-free with liquefied gas regardless of availability in the port."

Ingen bulb!

 

1 kommentar:

Fru Venus sa...

Varför målas fartygen idag som dagisbarnens målarböcker? Gillar det inte...