KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, december 08, 2013

Segelskutorna Thalatta och Albanus - enorm skillnad i livslängd

Inte vet jag hur gamla dom här skutorna kommer att bli eftersom båda fortfarande seglar men 25-åriga Albanus har ålderskrämpor medan 107-åriga Thalatta är frisk som ett nyplockat lingon.

Albanus: Galeas. Sjösatt 1988. Byggd av åländsk fura. Längd 21,3 m, bredd 6,7 m, djupgående ca 2 m. Albanus har varit framgångsrik som seglande charterbåt i skärgårdshavet och på Östersjön. Hon seglar även med ungdomar i utbildningssyfte. Albanus furuskrov har börjat ruttna. Våren 2014 ska hon "plastas", d.v.s. undervattensskrovet ska påföras en förhydning av polyester och glasfiber. Detta beräknas förlänga hennes liv med 10-15 år.

http://www.aland.net/albanus/

Thalatta: Spririggad Themsen-pråm. Byggd av iroko på ekspant. Sjösatt 1906. Längd 27 m, bredd 6,3 m, djupgående 1,5 m.

I sextio år, från 1906 till 1966, tjänade Thalatta som lastdragare på Themsen-floden och ostkusten av England. Hon gjorde även många resor över Engelska kanalen till hamnar i bland annat Frankrike.

År 1966 renoverades Thalatta och byggdes om till skolfartyg. Jag har inte hittat uppgifter om trävirke byttes i skrovet den gången men säkert är att hennes skrov höll i sextio år utan att nytt trä sattes in. Och inte bara det - efter ombyggnaden 1966 seglade hon i fyrtio år till. År 2006, när hon fyllde 100, konsterades dock omfattande röta i ekspanterna. Åren 2006 - 20012 renoverades Thalatta varvid allt trä i skrovet byttes ut. Nu kanske Hon seglar i hundra år till.

http://www.thalatta.org.uk

Seglande pråmar var lika viktiga för sjöfarten i England och längs Europas nordsjökust som galeasen var på Östersjön. Utmärkande för de här pråmarna, Thames barge, flat, wherry, skutje, tjalk och allt vad de nu hette, var att de kunde segla utan barlast, gå in på grunt vatten och stå på sjö- eller flodbottnen vid ebb. Spririggen gjorde att pråmarna kunde seglas av två man. I början av 1900-talet fanns det 2 000 seglande pråmar i England.

Varför är skillnaden i livslängd mellan Albanus och Thalatta så stor? Är ek och iroko så mycket bättre virke än åländsk tall?

http://en.wikipedia.org/wiki/Thames_sailing_barge

När jag första gången for med båt på Themsen, året var 1958, fanns det fortfarande segelpråmar på floden. Jag minns att jag tänkte: - Konstiga galeaser dom har här, när jag såg pråmarna med de rödbruna seglen och de nedfällbara läborden på sidorna..

 

1 kommentar:

BP sa...

Jag har också funderat i dessa banor. Salig sprängar-Per skulle nog ha varit salig om han hade haft en så ny galeas som Albanus... Känns kanske som att det är längtan till något nytt som är större än det faktiska behovet. Men om detta vet jag ingenting utan jag bara spekulerar. De flesta trålbåtar som plastades på 80-talet och var byggda på 40-talet flyter än.. Farsans julla plastades för mer än 30 år sedan och då var den ca 45 år gammal och även den flyter..