KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, januari 30, 2014

Nya segel

á 0,47 m2 per styck. Väntar på vind ...

Visst, det blåser, sydostliga vindar men i Ladängsbackans fyrtiofemprocentiga västersluttning betyder det stiltje. Fast utan belastning snurrar möllan dygnet runt. Fångar upp det minsta luftdrag och roterar sakta. När vi får sydvästlig vind så generatorn kan kopplas in kommer det rapport ...

 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, en sak jag tycker mig se på bilden är att det inte finns någon buk på seglen. Det är buken som ger lyftkraften, jämför med en flygplansvinge. Att göra en buk i seglet utan att vara segelmakare är inte lätt men jag undrar om det inte skulle fungera om man gjorde vinklarna vid fallhornet och halshornet något spetsiga, ca 85 - 88 grader. Då blir mastliket ngt längre än akterliket och man kanske får en lämplig buk. Värt att pröva tycker jag.
Buken ska vara djupast på ca 1/3 av sträckan från mastlik till akterlik.

Ordlista:
Fallhorn. Seglets övre hörn vid masten
Halshorn. Seglets nedre hörn vid masten

Följer experimentet med spänning.

Oakheart

Kapten Haddock sa...

Jo, jag håller med om bukteorin. Nu har jag faktiskt segelparen tillskurna och stiftade till riggen på lite olika sätt, och med olika vinklar vid halsarna, bara för att se vad som fungerar bäst. En buk enligt läroboken skulle väl öka vridmomentet på möllan, och det är vridmoment jag behöver.