KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, juni 17, 2014

I lokalkanalen (teve)

Står programledare Josefina Jansson och intervjuarAllan Palmer, Kristian Öhberg, och Jerker Örjans om galeasen Albanus. Ett mycket intressant program som målar en fin bild av det lyckade projektet. Bland annat talades om sjösättningen 1988 där president Koivisto var gäst. Det här väckte minnen hos bloggskrivaren.Det var Tall Ships Race, vädret var strålande, stämningen i Mariehamn var nästan jämförbar med den man finner under karnevalen i Rio. President Koivisto med följe hyrde den lilla kryssningsbåten Legend, där jag var skeppare, för en halv dags kryssning. Med polismästaren och sjöbevakningschefen ombord samt en av gränsbevakningens båtar följande i vårt kölvatten som en grön skugga kryssade vi från Östra hamnen till Västra och sedan gled vi omkring i den vackra arkipelagen söder om Mariehamn i några timmar. Vackert väder, skrev jag här ovanför. Nåväl, den här dagen stod regnet som ett vattenfall på vårt läckande trädäck — regnet droppade mellan de gamla, vanskötta furuplankorna ner på honnörsbordet i nedre restaurangen där Mauno Koivisto med fru och följe skulle sitta. Maskinist och allt-i allo, Stig, "Beaufort" Gustavsson, frid över hans minne, och jag stängde hjälpligt av regnet med stora plastsjok, torkade torrt och tejpade nåterna med silvertejp. Vi höll presidenten torr, mycket beroende på att det slutade regna på eftermiddagen. Mauno Koivisto har speciella band till Åland då hans far seglade som timmerman på åländska fartyg.

När segelfartygsfesten var över och fartygen skulle segla ut från Mariehamn hade vi annonserat ut en "vinka–farväl–kryssning" vilken genast blev fullbokad, 120pers. Meningen var att liggga ute i Ålands hav en bit utanför Kobba Klintar och se de vackra fartygen sätta seglel och styra ut i Östersjön. Viking Lines Mariella, som då var ganska ny, tog en paus i sitt idoga farande mellan Helsingfors och Stockholm och lade sig på samma sätt utanför kobbarna. Vi fick problem. Hela dagen blåste det långt över 10 m/s vilket det inte fick göra om vi skulle få lov att gå ut i Ålands hav med passagerare. Jag körde skutan ut till Hertronklubb och låg där och höll samtidigt som jag var i ständig NMT– kontakt med Sjöfartssyrelsen i Helsingfors och väntade på grönt ljus, "dispens" för att få gå ut i havet fast det blåste 12 m/s. Först efter att avdelningsdirektör för sjöförsäkringar vid Alandiabolagen sjökapten Bo Lind tagit luren och intygat för sjöfartssyrelsen tjänsteman att Legend klarade sjön bra, kom beskedet: Du får gå ut! Jag styrde ut och lade skutan litet i lä av Mariella för att undvika den värsta sjögången. Nytt problem! När segelfartygen gled förbi rusade alla 120 passagerarna upp på övre däck och ut på en sida samtidigt som båten rullade något Jag blev orolig för stabiliteten och vrålade i högtalarna att folk skulle bege sig in i restaurangerna.

Presidentparet Koivisto

Archipelago Cruise Line, ACL, ett projekt som inte lyckades lika väl som skeppsföreningen Albanus har gjort.

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer: