KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, mars 05, 2015

I badhuset ....

jag brukar frekventera tilldrog sig följande händelse som visar att det inte är så lätt för en liten kille att förstå sig på konstiga regler och påbud som de vuxna hittar på.

Jag kommer ut ur bastun och ställer mig i duschen. Samtidigt kommer tre unga pojkar — liten, mindre, minst — livligt diskuterande in från omklädningsrummet. Jag bedömer att ingen av dem har uppnått tvåsiffrig ålder och erfarenhet. Utifrån bassängområdet, på andra sidan skärmen som hindrar insyn till duschrummet, hör jag en kvinnoröst ropa. "Skynda er nu pojkar, men tvätta er rena innan ni går ut i bassängen".

De två äldre pojkarna duschar snabbt och störtar under glada tjut ut i poolen,

Den lille killen pumpar mödosamt flytande tvål ur behållaren och tvättar sig noggrant. Han får tvål i ögonen, trevar grimaserande efter handduken och torkar sig i ögonen. Flera gånger upprepas detta. Till slut är han klar och ropar:

"Mamma kom in å titta om jag e ren."

"Nämen, vågar jag det, då? Är det någon där?"

"Nä, bara en gammal farbro."

Här blandar jag mig i samtalet: "Jag kan intyga att du är ren som en nyputsad skeppsklocka av mässing, gå ut och simma, du bara", säger jag med så hög röst att även mamman ska höra.

Pojken strålar mot mig:"E jag ren"?

"Absolut, ge dig iväg till mamma nu."

 

1 kommentar:

Pettas sa...

Jag är säker på att mamman förstod att det var en sjöbjörn som var den gamla fabron ;). Härlig historia