KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, juli 14, 2015

Fyratusenfemhundra kilometer

Här följer en sammanfattning av en tre veckors bilfärd genom Sverige, Tyskland, schweiz och Lichtenstein:

Vi for iväg, en husbil samt en låtsashusbil, kamouflerad till en röd Fiat Ducato Van, mot Trelleborg. Vi körde hela sträckan, över 800 km, på en dag, vilket är i mesta laget, kom fram sent på kvällen och tog camping i Trelleborg för att invänta färjans avgång till Sassnitz tidigt följande morgon.

Sjöfärden från Trelleborg tar 4h 15 min och man landar i Sassnitz på den idylliska ön Rügen. Här finns mycket att se. Eftersom det i många år varit en dröm, valde vi att beskåda friluftsteaterpjäsen som handlar om hela världens fiende, piraten Klaus Störtebeker. Här finns också nazisternas 4,5 kilometer långa mastodontbygge, semesterhotellet Prora med 10000 lägenheter som aldrig blev färdigt.

Prora

STÖRTEBEKER

Jag nämnde friluftsteaterpjäsen Störtebeker. I många år ha den spelats och är en av Tysklands stora publikmagneter. Ralswiek heter orten i vars hamn pjäsen spelas varje vardagskväll i alla väder från juni till september

Recept: placera några tusen plaststolar i en sluttning mot valfri hamn eller strand. Fixa en stor sandplan, bygg några kulisser och fyra fullstora skepp av typen kogg. Engagera 150 ridkunniga skådisar, 30 hästar och några väldresserade jaktfalkar. Öva året om och du har en succé som ger klirr i kassan, lockar besökare från hela världen och ger jobb åt många människor. Men hur man ska få falkar, stora som havsörnar, att störta ner från öppen himmel och sätta sig på huvudrollskådisens utsträckta arm är mer än jag kan förstå.


Fördelen med Schweiz är att man, om det blir för varmt nere i dalarna där folk bor mest, kan åka upp i alperna för att finna svalka. Vi råkade ut för värsta värmeböljan varpå vi sökte oss till en campingplats på 2000 meters höjd där vi vistades tre dagar, simmade i iskallt snösmältningsvatten och trivdes utomordentligt bra. Efter att vi återvänt till hemdalen fortsatte värmeböljan så en dag åkte vi till foten av alptoppen Säntis och tog den drygt två kilometer långa linbanan upp till toppen som ligger på 2500 meters höjd. Där svettades vi inte. Möjligen blev vi något andfådda i den syrefattiga luften.

Ett trevligt minne är också utflykten vi gjorde till Lichtenstein och staden Vaduz Där vi bland annat inspekterade slottet där fursten Hans-Adam II bor.

Slottet i Vaduz

Färjorna på Bodensjön bör nämnas. Vi anlände till, och lämnade Schweiz sjövägen. Över Bodensjön går nämligen flera populära färjlinjer. Färjorna är snabba, rymliga och moderna.

Kommentar från föraren: "Va satan, här som det inga behövs färjor överhuvudtaget, man kan ju köra runt sjön, har dom finare färjor än vi har hemma".

Ca 20€ för en husbil kostar den 15 minuter långa färden över sjön.

Även om motorvägarna i Tyskland anses vara säkra är det mördande tempot skrämmande för en som inte är van. Det är bra att ha en bil med många hästkrafter då det ofta är nödvändigt att snabbt laga sig ur vägen då en vrålande projektil dyker upp i backspegeln där det tre sekunder tidigare var alldeles tomt. Och vid en diskussion kring lägerelden en kväll visade det sig att flera i sällskapet hade bekanta som dött på autobahn. Vi upplevde också denna gång en trafikstockning som berodde på en olycka där en långtradare och personbil(ar) var inblandade. Mycket kaotiskt var det på platsen med polisbilar, gula bärgningsbilar och ambulanser såg vi när vi äntligen gled förbi olycksplatsen.

"Undrar om någon människa i hela världen behöver ha så bråttom som dom har på autobahn", sa en i ressällskapet.

Episoder:
Vi stod på en rastplats i Tyskland. En polisbil cirklade runt och stannade bakom vår röda Ducato. Poliserna klev ur och närmade sig vår bil. Vår tysktalande räddande ängel Heidi kom till undsättning. Det visade sig att poliserna var nyfikna på våra åländska nummerskyltar. De hade aldrig sett något liknande tidigare.

Är det inte ganska ovanligt att komma in i, och lämna Schweiz med båt? Jo, Schweiz ska man åka till eller från med tåg eller bil,men det går ett flertal färjor från Schweiz tvärs över Bodensjön till Tyskland.

Vi minns med värme styrmannen på färjan som, när han fick syn på vår åländska bil, på en blandning av svenska och engelska ropade: –Heja Åland! - been to Mariehamn, you know, twentyfive years in the merchant navy and fifteen years on this lake, log den gode sjömannen.

 

1 kommentar:

FREEDOMtravel sa...

Vackert i Schweiz och Lichtenstein! Där har vi inte varit... Kanske har värmen längre söderut lockat för mycket, annars skulle jag gärna se dessa platser också! Autobahn är inte så kul att åka på, men det är ju praktiskt ibland...