KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, september 18, 2015

Trägolv och fiskrökning

Eftersom en välbehövlig uppgradering av altanen pågår hinns höstfisket inte med...

Därför blev vi riktigt glada när vännen Bobo ringde och erbjöd oss att ta vara på en fet braxen. Tanken på nyrökt braxen fick det att svindla för ögonen och snålvattnet att rinna. Skruvdragaren ställdes på standby och den gamla kallröken baxades fram. Jag har nämligen länge haft en idé: Om jag puttar en värmekälla i röklådan som orkar få upp temperaturen till över 80° så har jag gjort kallröken till varmrök. Av perforerad plåt gjorde jag en grillkolsdriven värmare, testade och si, temperaturen åkte upp till 110° utan att något började brinna. Vid nämnda temperatur släppte jag in luft och avbröt experimentet.

I röklådan ligger en fet braxen och mognar. Njutningen av att äta denna gudomliga fisk står inte sexualaktens höjdpunkt långt efter ...

Här är temperaturen på väg mot 100°. Dags att öka luftgenomströmningen för att få ner tempen mot 80°. Här har det börjat regna, därav den vattentäta duken över lådan.

Med fyra kaffekoppar alspån och en trekvarts liter grillkol röker jag med denna låda i två timmar, vilket är lagom för en stor fisk. Ingen gas, ingen el, ingen passning av en vedeldad spis. Temperaturen hålls i schack genom att ändra på luftgenomströmningen.

Slut skroderat, idag ska jag varmröka sidfläsk. "Palvat" fläsk hette det när jag var glop. Fast morbror Kalle rökte sitt fläsk i bastun men metoden var densamma som i lilla lådan.

 

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Huru rökes sidfläsk rimmat eller färskt?Tacksam för goda råd.

Kapten Haddock sa...

Rimmat. Jag rimmar själv i saltlag i en vecka. Det går också att röka osaltat. När fläsketbär ä klart gnider man in det med salt och kryddor och låter stå i kylen i tre dygn. Sök på nätet, där finns massor av råd och recept.

Pettas sa...

Snålvattnet rinner. Rökt braxen är en höjdare