KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, september 03, 2015

WRSC dag 2

Vädret har satt stopp för de flesta aktiviteter på Slemmern idag (Läs: igår).Dock såg jag på trackingsidan att en båt försökte sig på areascanning. Hur det gick vet jag inte. Själv var jag inte på plats idag eftersom jag räknade med låg aktivitet i rådande väder.

Så här såg trackingsidan ut idag på förmiddagen. Det är tydligen fransmännen som vågar prova på areascanning i skitvädret

I brist på aktiviteter att skriva om dag två väljer jag att märmare presentera högskolans framtidsplaner för projektet.

Vad är syftet. Varför håller dom på?

Jo, från Åland Sailing Robots webbsidor har jag kopierat följande:

Robotic sailing has the potential to become a cost efficient and environmentally friendly alternative for marine research, surveillance and certain transports. Åland Sailing Robots is a project initiated in 2013 at Åland University of Applied Sciences. The project’s goal is to build the first sailing robot to autonomously cross the Atlantic Ocean, inspired by the Microtransat Challenge. Through this project we will contribute to expanding the knowledge on autonomous vessels and green technology. The project is interdisciplinary and especially connects the fields of Marine Technology, Navigation, Electrical Engineering and Information Technology.

Och en bra färdplan har dom också:

Milestones

2015 – Add more people to the project and have the world’s first sailing between Finland and Sweden with an autonomous sailing robot.

2016 – The longest sailing ever in the Baltic Sea with an autonomous sailing robot.

2017 – Our first attempt to cross the Atlantic Ocean with an autonomous sailing robot.

Values

We encourage initiatives from everyone involved. Open communication, big dreams and thinking outside the box are highly appreciated as well as constructive contributions to discussions and forums. Learning from and respecting each other provides success to the project plus a pleasant working environment. Hence we enjoy working together.

Det här är ambitösa milstolpar. Jag tror att Högskolan klarar det. Lycka till!

Länk till the Microtransat Challenge >>

Frågan är väl om sårbara segel är det bästa för sådana här robotbåtar. Faktum är att en tretton fots båt som hette Scout kom halvvägs över Atlanten på väg från Rhode Island, USA till Sanlucar de Barrameda, Spanien.

Scout slog världsrekord i avverkad distans för en obemannad båt. Hon drevs med energi från solceller. Projektet drevs av en grupp bestående av sju unga studenter i USA och Europa. Scout byggdes i princip i ett garage. Efter att hon avverkat 2 170 nautiska mil, nästan halva sträckan till Spanien förlorade man kontakten med henne och nu verkar hon vara försvunnen.

Det är inte lätt att överfara Atlanten så robotarna med sköra segel och sårbara riggar får en svår uppgift. Jag skulle nog satsa på solceller och batteridrift. Fast det är oerhört många faror som lurar på en propellerdriven båt också. Sargassotång, plast, rester av fiskegarn och mycket annat som driver omkring i oceanen. Scout var så programmerad att hon med några timmars mellanrum backade en bit för att frigöra roder, köl och propeller från skräp.

Scout
Scout sjösattes den 23 augusti 2013 och hon slutade sända trackingdata den 6 november 2013.

 

Läs mer om Scout>>

Scout på wikipedia>>

 

Inga kommentarer: