KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, januari 05, 2016

Klaus Störtebeker– Guds vän och hela världens fiende.

För många år sedan, det var under en campingresa med bil på den gudabenådade ön Sylt i Tyskland, stötte jag på berättelser om en legendarisk figur som hette Klaus Störtebeker. av en del kallad pirat, av andra välgörare. Störtebeker har intresserat mig sedan den gången på Sylt. När mitt husbilssällskap och jag i somras befann oss på ön Rügen, fick vi tillfälle att bevista megateaterpjäsen om Störtebeker i den lilla orten Ralswiek som ligger idylliskt vid havsviken Großer Jasmunder Bodden. Föreställningen ges varje dag, helgdag som vardag, i ur och skur från juni till september. Hela Ralswiek hamn har gjorts till teaterscen. Pjäsens besättning utgjordes sommaren 2015 av 150 mänskliga skådespelare, 30 hästar, några dresserade jaktfalkar och 4 riktiga fartyg (koggar). Några tusen stolar har placerats i en sluttning mot hamnen – och voilá – där har vi en friluftsteater vars make knappast finns i hela världen, tror jag.

Det är mycket Störtebeker i dessa trakter. Det finns Störtebeker öl (finns även på Alko i Mariehamn och Jomala), hotell, krogar och prylar av allehanda slag.

Under denna länk döljer sig en filmsnutt som jag spelade in under föreställningens gång: https://www.facebook.com/177373958945872/videos/1165562266793698/

Ralswieks läge i geografin

Förutom att det skjuts med kanoner och sprängs grejer där mänskliga kroppar(dockor) flyger genom luften, avslutas varje föreställning med fyrverkeri.

I tidningen Ålands sjöfart har jag skrivit en berättelse om Klaus Störtebeker:

https://drive.google.com/file/d/0B4veHuENDWUteHFYa25ydk5aUnc/edit

Sådana här rumpunderlägg värmde våra akterdelar under den regniga och kyliga kvällen då vi bevistade Störtebeker Festspiele: http://www.stoertebeker.de/

Ålänningar. Tips till Whom it May Concern: Skapa en teaterscen på stranden norr om Sjökvarteret. Sätt upp en pjäs om smugglarkungen Algot Niska med riktiga båtar, tullkryssare, något pang pang, etc. Men far först till Ralswiek och lär er!

 

 

Inga kommentarer: